Řidiče asi čeká výrazné zdražení technické kontroly vozidla

Výrazné zdražení – až o padesát procent a zároveň změny průběhu technických kontrol čekají od nového roku na řidiče. Každé STK totiž bude muset být od 1. ledna zadokumentováno a informace uloženy do centrálního systému. Podle nových pravidel se protáhne i to, jak dlouho budou kontroly probíhat. V průměru by každá prohlídka mohla trvat o pět až sedm minut déle.

Na druhou stranu s novými pravidly průběhu technické kontroly vozidla bude komplikovanější obcházet pravidla, protože se nově spáruje kód každého technika s kódem každé kontroly. A to znamená, že ten, kdo kontrolu začne, tak ji také bude muset dokončit.

Nutností bude zdokumentovat i každou z kontrol, konkrétně obrazovým záznamem. Panovaly obavy, že se ve všech stanicích STK bude muset instalovat kamerové zařízení, ale ministerstvo dopravy nyní vysvětluje, že skutečně bude stačit, když se auto pouze ze všech stran nafotí, včetně tachometru a počtu ujetých kilometrů. Vše se pak bude po dobu pěti let archivovat.

Z čeho ale mají na stanicích technické kontroly určité obavy, je povinnost zadokumentovat tak zvané VIN kódy, tedy 17místné kódy, které jednoznačně identifikují vozidlo. Ty se v autech nachází na různých místech, podle typu, například u čelního skla, v motorovém prostoru, nebo na karosérii. Problém ale je, kdyby došlo k nějaké nehodě nebo opravě auta a VIN kód chyběl.

Video Studio 6
video

Řidiče asi čeká výrazné zdražení technické kontroly vozidla

„Problém nastává v okamžiku, kdy VIN kód nejde úplně dobře vyfotit. Technik dokáže přečíst něco, co tam je třeba trochu špatně vidět, ale když se to má fotit, ne vždy se to dělá snadno a ne vždy se to vejde na jednu fotografii.“ 

Jiří Rejmon

předseda Profesní komory STK

Předseda Profesní komory STK Jiří Rejmon dodává, že ministerstvo dopravy již umožnilo, aby VIN mohl být zdokumentován až na třech fotografiích. „Ministerstvo ale trvá na tom, že fotografie musí být nerozmazané, čisté. Nevíme přesně, jak to v praxi bude probíhat, kdy ministerstvo říká, že pokud nebude technik dělat fotografie dobře, tak ho za to bude postihovat,“ dodává Rejmon. Podle něho si tak technik před skončením technické kontroly bude povinnen nafocené snímky zkontrolovat a pokud budou špatné, musí je znova nafotit a teprve pak je odeslat do centrálního systému.

Řidiči si budou také muset dávat pozor na to, aby například nebyl VIN kód natolik zarezlý, že bude nečitelný. V takovém případě by měli podle Rejmona dojít na registrační místo a zažádat o vyražení VIN kódu náhradním způsobem, což se pak zapíše do technického průkazu.

Pro jednotlivé stanice STK může být také komplikací povinnost zaregistrovat se a být ve spojení s centrálním informačním systémem, protože v současné době probíhá zkušební provoz takového systému jen na čtyřech konkrétních místech, přitom už od prosince to mělo být všude a od nového roku by se mělo najet na ostrý provoz.

Cena kontroly bude až o padesát procent dražší

Odhady, které hovoří o zdražení technické kontroly vozidla kvůli zaváděným změnám v průměru o třicet až padesát procent, jsou podle Rejmona reálné. V praxi to tedy bude znamenat, že například majitelé osobních vozů místo současných 600 korun od ledna za STK zaplatí až 900 korun. „Ke komplikacím už došlo v nedávné době, šlo o prodloužení času, a tam se to většinou do cen nepromítlo. V tuto chvíli to vypadá, že nárůst doby je asi 20–30 % času, a to odpovídá zdražení, protože klesá produktivita technika,“ konstatuje Rejmon.

Zároveň dodává, že prodloužení času kontroly změní vytíženost STK ze současných zhruba 60–70 procent na 85 procent.