Ťok: V Česku je 148 tisíc aut koncernu VW obcházejících emise

V Česku se prodalo kolem 148 tisíc aut koncernu Volkswagen vybavených dieselovými motory, které umožňují obcházení emisních měření. Z toho je 101 tisíc škodovek, 38 tisíc volkswagenů, sedm tisíc vozů Audi a 1800 seatů, uvedl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) s tím, že jde o vozy prodané dealerskou sítí v Česku, nikoliv o všechna vozidla v provozu v tuzemsku.

Dieselové motory koncernu VW schopné obcházet emisní měření jsou podle vyjádření Škody Auto tříválce a čtyřválce TDI o objemu 1,2 a 1,6 nebo 2,0 litru s emisní normou Euro 5. Škoda s nimi vybavila celkem 1,2 milionu vozů, které prodala po celém světě. Montovaly se do modelů Fabia II. generace, Roomster, Rapid s diesely Euro 5, Octavia II. generace, Yeti a Superb II. generace. Jsou jím vybavené i VW Golfy šesté generace, sedmá generace Passatu nebo první Tiguan. Aktuálně nabízených modelů Škody v Evropě se problém netýká.

„Vyžádali jsme si proto kódy VIN a další technické parametry vozidel a na jejich základě určíme porovnáním s centrálním registrem vozidel přesný počet všech dotčených vozidel, která jsou v Česku v provozu,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok. Podrobné údaje má ministerstvo od výrobců získat během několika dnů. V budoucnu by mohlo namátkově otestovat i vozy jiných značek.

Ministerstvo chce vlastní emisní test

Ministerstvo dopravy chce zároveň provést vlastní emisní test vozidel Škoda. Plánuje nezávislé změření jednoho nového typu plnícího současnou normu Euro 6 i vozidla s problematickým motorem (plnícím Euro 5) před úpravou a po úpravě. Měření provede zkušebna Tüv Süd v Roztokách na základě rámcové smlouvy s ministerstvem a celkem by mělo jít o tři až čtyři vozy.

Technici VW a Škody nyní připravují řešení, které může spočívat v úpravě softwaru i úpravě mechanických součástí. Řešení by mělo být hotové během října.
Dan Ťok

Škoda a VW spolu s ministerstvem poté zorganizují svolávací akci. Tu je ministerstvo schopné zorganizovat do 14 dnů. Náklady bude hradit Škoda Auto a koncern Volkswagen. O jejich výši nechtěl Ťok spekulovat.

U vozidel po servisní úpravě by přitom podle Ťoka nemělo dojít k nárůstu spotřeby nebo snížení výkonu, kterého se někteří motoristé obávají. Uvedl ale, že servisní akce bude dobrovolná a ti, kteří jí nepodstoupí, budou moci s autem dále bezpečně jezdit a absolvovat STK a emisní kontroly. „Pokud se řidiči ke kontrole nedostaví, tak podle naší analýzy budou mít vůz, který může mít vyšší emise v běžném provozu. Je to jenom na nich. Já bych to (kontrolu) však řidičům vřele doporučil,“ dodal Ťok.

Obcházení emisí bylo umožněno tím, že software řídící jednotky uvedených motorů je schopný rozpoznat, kdy se vozidlo nachází na homologačním měření emisí a přepne jej do ekologického režimu, při kterém produkuje nižší objem škodlivin. Při běžném pravidelném měření emisí v rámci STK podle odborníků k přepnutí nedochází. Někteří servismani koncernových vozů přesto hovoří o opaku.

Vozy, které mají tyto motory, i tak splní emisní normy platné v České republice. Při STK se u dieslových motorů měří pouze kouřivost. Emise Nox, které se v aktuální kauze řeší, se vůbec nezjišťují.
Petr Přikryl
předseda Asociace prodejců použitých automobilů

Organizovaně do servisů bez poplatku

Koncern VW v úterý oznámil, že jednotlivé značky představí příslušným úřadům technická řešení a opatření v říjnu. „Majitelé vozidel o tom budou informováni v nadcházejících týdnech a měsících. Všechny koncernové značky, kterých se to týká, zprovozní národní internetové stránky, na nichž budou moci zákazníci průběžně sledovat aktuální stav vývoje celé záležitosti,“ uvedl mluvčí VW v Česku Jan Klíma.

„Majitele dotčených vozů pozveme do autorizovaných servisů v rámci servisní akce, kde proběhnou příslušná technická nápravná opatření, na kterých aktuálně pracujeme. Náklady na případná nezbytná technická opatření převezme koncern Volkswagen,“ uvedl mluvčí Škody pro ČR Vítězslav Pelc.

Volkswagen již dříve uvedl, že celkem se problém motorů, které jsou schopné obcházet laboratorní emisní měření, týká asi 11 milionů vozů. Z toho je pět milionů osobních vozů VW, 2,1 milionu Audi, 1,2 milionu vozů Škoda, 700 000 Seat a zbytek tvoří užitkové vozy VW. Motorů plnících emisní normu Euro 6 se problém podle vyjádření Škody i koncernu netýká. Netýká se ale i některých motorů plnících Euro 5, tedy například 1,4 TDI nebo 1,9 TDI.

Ministr: Pracovníci VW jednali zločinně

Ministr hospodářství německé spolkové země Dolní Sasko Olaf Lies poskytl britské stanici BBC rozhovor, ve kterém prohlásil, že ti pracovníci VW, kteří stojí za falšováním u emisních testů, postupovali zločinně a musejí přijmout osobní zodpovědnost.

Dozorčí rada se podle Liese dozvěděla o problému s falšováním testů emisí jen o něco dříve než média. Ministr zároveň upozornil na to, že Volkswagen zatím nemá představu, jaké budou celkové náklady na řešení skandálu. „Vznikla velká škoda, protože miliony lidí ztratily důvěru ve Volkswagen. Spousta lidí se bude určitě soudit o odškodné. Musíme svolat spoustu automobilů a musí se to udělat opravdu rychle,“ prohlásil.

Je to teprve začátek

Podle předsedy německého ekologického sdružení Deutsche Umwelthilfe Jürgena Resche bude skandál kolem falšování údajů o emisích mnohem širší a neomezí se pouze na Volkswagen. K podvodům kolem emisí se podle jeho názoru uchýlilo mnoho evropských automobilek, aby zajistily, že budou vozy s dieselovým motorem konkurenceschopné vůči benzinovým. „Ještě nás čeká mnoho odhalení u dalších značek,“ prohlásil.

Německý ministr financí Wolfgang Schäuble podle médií ve středu prohlásil, že Volkswagen v důsledku skandálu projde výraznými strukturálními změnami. „Ve finále už nebude VW stejnou firmou, jakou býval kdysi,“ dodal. Podle zdroje agentury Reuters by se měl ve středu večer kvůli skandálu sejít výkonný výbor dozorčí rady Volkswagenu, který by měl posoudit dosavadní výsledky interního vyšetřování.