Vodafone bez souhlasu účtoval další mobilní data, sám zaplatí milion

Český telekomunikační úřad potvrdil mobilnímu operátorovi Vodafone pokutu jeden milion korun za to, že zákazníkům bez jejich souhlasu aktivoval službu, která jim po vyčerpání objemu dat automaticky za poplatek umožnila čerpat další. Podle úřadu jde o agresivní obchodní praktiku. Vodafone tak neuspěl s odvoláním.

Byť Český telekomunikační úřad stvrdil platnost pokuty, Vodafone ho chce ještě požádat o přezkumné řízení a zároveň se chce obrátit na soud. Kvůli podobnému zacházení s datovými tarify ČTÚ šetří i konkurenční O2.

Vodafone službu aktivoval v září 2014 všem zákazníkům, kteří měli sjednaný datový tarif, a to automaticky a bez jejich souhlasu. Když vyčerpali datový limit a službu nevypnuli, Vodafone jim za poplatek 49 korun umožnil čerpat určitý objem dat v původní rychlosti.

Vodafone novou službu spustil i přes upozornění ze strany ČTÚ, že ji lze považovat za agresivní obchodní praktiku. Fakt, že toho nedbal, znamenal pro Vodafone přitěžující okolnost při rozhodování o pokutě.

Podle mluvčí jde i Vodafonu o práva spotřebitelů, službu ale musí odstranit

Teď musí podle rozhodnutí regulátora do šedesáti dnů odstranit ze všech svých smluv závadná ustanovení týkající se automatické aktivace služby „Data nad rámec balíčku“.

„Souhlasíme s tím, že ČTÚ, stejně jako Vodafone, chrání práva spotřebitelů. Věříme proto, že zákazníci mají právo na nepřerušované užívání svých datových služeb, a takové řešení jsme jim nabídli. Při zavádění nového účtování datových služeb jsme hledali zákaznicky nejpřívětivější řešení a věříme, že jsme uspěli,“ řekla mluvčí Vodafonu Markéta Kuklová. Vychází při tom i z minimálního počtu žádostí o odpuštění ceny za nákup dalšího objemu dat.

Vydáno pod