Do skandálu s emisemi spadla i Škoda a Audi. O bývalého šéfa VW už se zajímá prokurátor

Softwarem, který umožňoval při testech falšovat údaje o emisích, bylo vybaveno také zhruba 1,2 milionu Škodovek a 2,1 milionu vozů Audi po celém světě. Fakt přiznaly samotné automobilky, které jsou divizemi německého koncernu Volkswagen. Správní rada VW kvůli skandálu s falšováním testů dočasně zbavila funkce také šéfy výzkumu a vývoje značek VW, Audi a Porsche, uvedla agentura Reuters. BBC pak přinesla informaci, že němečtí prokurátoři zahájili vyšetřování bývalého šéfa VW Martina Winterkorna. 

Podle mluvčího Audi měly software modely A1, A3, A4, A5, A6, TT, Q3 a Q5. V západní Evropě je to celkem 1,42 milionu vozů, z toho 577 tisíc v Německu, a v USA téměř 13 tisíc vozů.

Také mluvčí Škody Auto Josef Baláž potvrdil, že manipulace s emisemi se týkají zhruba 1,2 milionu vozů této značky. Dotčená vozidla jsou podle něj bezpečná a schopná každodenního provozu. Firma tak plánuje svolat auta do servisů. Náklady na technická opatření převezme koncern Volkswagen.

Už minulý týden přitom české ministerstvo dopravy oznámilo, že je připravené svolat do servisu majitele aut značky Volkswagen i Škoda. V letech 2009 až 2013, kdy se údajně motory do různých modelů montovaly nejvíce, se podle údajů Svazu dovozců aut v České republice prodalo přes 150 tisíc dieselových vozů Škoda a VW.

Video Události
video

Falšující software mají i starší škodovky

Škoda Auto minulý týden uvedla, že nyní již v Evropě nepoužívá koncernové motory TDI, u kterých se přišlo na obcházení měření emisí. Montovala je však do svých starších modelů Fabia, Octavia, Superb, Rapid nebo Roomster.

Kdo je za podvod zodpovědný?

Od pátku stojí v čele Volkswagenu nový generální ředitel, kterým je Matthias Müller, dosavadní šéf divize Porsche. Dozorčí rada vedle toho také určila, že aktivity koncernu v USA, Kanadě a Mexiku bude nově řídit Winfried Vahland ze Škody Auto. Dodala rovněž, že dočasně zbavila funkce několik manažerů, a to až do doby, než se vyjasní veškeré okolnosti skandálu. Jejich jména zatím neposkytla.

Müller nastoupil do funkce poté, co po téměř devíti letech rezignoval Martin Winterkorn. Z čela automobilky odešel, o skandálu ale prý nevěděl. Němečtí prokurátoři proti němu už zahájili vyšetřování, které má zjistit, kdo byl za podvody s emisemi zodpovědný. Prokuratura již obdržela řadu trestních oznámení, včetně jednoho přímo od Volkswagenu, který však nejmenoval žádné podezřelé.

Mluvčí prokuratury Julia Meyerová uvedla, že zatím nelze odhadnout, jak dlouho bude vyšetřování trvat. „Je to velmi rozsáhlý případ a taková vyšetřování trvají řadu měsíců, někdy i roky,“ řekla.

Matthias Müller
Zdroj: ČTK/AP
Autor: Michael Sohn

Podle informovaných zdrojů, na které se odvolává agentura Reuters, jsou mezi nimi právě šéfové výzkumu a vývoje značek VW, Audi a Porsche. Všechny tři automobilky se ke zprávě odmítly vyjádřit.

„Volkswagen je teď v dramatické situaci. Nebude zdaleka snadné obnovit pověst společnosti a získat zpět důvěru zákazníků.“

Mathias Müller

nový šéf VW

Miliony vozů po celém světě

Skandál kolem německé automobilky vypukl před více než týdnem, když americké úřady obvinily firmu z toho, že ve Spojených státech vybavila téměř půl milionu aut zařízením pro obcházení emisních testů. Sám Volkswagen posléze přiznal, že tento software instaloval do celkem 11 milionů svých vozů. Firmě za to v USA hrozí pokuta až 18 miliard dolarů (436 miliard korun) a začalo tam proti ní trestní vyšetřování.

Aféra s naftovými motory EA 189 se navíc rozšířila i do Evropy, kdy německý ministr dopravy Alexander Dobrindt uvedl, že automobilka nemanipulovala s emisním měřením pouze u amerických aut, ale problém se údajně týká i evropských motorů. Neví se ale, o kolik vozů přesně jde. Evropská komise tak vyzvala všechny státy Evropské unie, aby zahájily vlastní vyšetřování manipulací s emisními testy.