Made in Germany ztrácí lesk. Může za to skandál Volkswagenu

Prudký propad akcií, ohrožení dobrého jména automobilky i obchodů a dokonce poškození samotné značky Made in Germany – takový je dopad skandálu Volkswagenu, který u automobilů ve Spojených státech falšoval údaje o emisích. Ohrožena tak nemusí být pouze samotná automobilka, ale i ostatní němečtí vývozci, prohlásil pro deník Bild prezident berlínského ekonomického institut DIW Marcel Fratzscher. Německá média už také spekulují o odvolání šéfa Volkswagenu Martina Winterkorna. 

„Možná pokuta pro Volkswagen v USA je ještě ten nejmenší problém. Škody mohou utrpět i další němečtí vývozci, protože Volkswagen byl dosud vývěsním štítem pro výrobky označené Made in Germany,“ uvedl Fratzscher. Podle něj je nyní nutné udělat vše pro omezení škod, aby co nejméně utrpěla pověst německých exportérů.

  • Automobilka kvůli skandálu zhoršila výhled hospodaření na letošní rok. Ve třetím čtvrtletí si dá stranou 6,5 miliardy eur (176 miliard korun), aby měla na zaplacení předpokládané vysoké pokuty.
  • Akcie Volkswagenu v úterý pokračují v propadu – opět ztrácejí téměř pětinu hodnoty.

Pád akcií Volkswagenu stáhl dolů i akcie ostatních evropských automobilek, což už srazilo celý západoevropský trh, který v pondělí ještě rostl. Širší západoevropský index FTSEurofirst 300 klesl o 3,3 procenta. Německý výrobce luxusních vozů Daimler oslabil o sedm procent, francouzská společnost PSA Peugeot Citroën zaznamenala propad o 8,8 procenta a akcie italsko-americké skupiny Fiat Chrysler ztratily 6,2 procenta. Oborový index Stoxx Europe 600 Auto oslabil o 7,6 procenta.

„Budeme se akciím automobilového sektoru dál vyhýbat, protože tato věc se může protahovat a pravděpodobně se do ní zaplete více než jeden automobilový výrobce,“ uvedla podle agentury Reuters makléřská firma Aviate Global.

Fratzscher rovněž odhaduje, že skandál s emisemi bude Volkswagen nakonec stát mnohem víc, než je pokuta 18 miliard dolarů (435 miliard korun), která mu hrozí ve Spojených státech. Vozy největší automobilky světa totiž chce prověřit i Jižní Korea, Švýcarsko a Itálie. Koncern už přiznal, že softwarem určeným k falšování testů emisí bylo na celém světě vybaveno 11 milionů aut.

Video Události
video

Skandál koncernu Volkswagen roste

Skandál koncernu Volkswagen roste

Akcie skupiny Volkswagen se dále propadají

Koděra: Automobilka smazala všechny letošní zisky

Automobilka uvedla, že software k falšování údajů mají instalována všechna auta vybavená motorem typu EA 189. „Tento typ motoru vykazuje odchylky při testech a reálném provozu,“ uvedl koncern v tiskovém prohlášení. Zdůraznil ale, že software nemá žádný vliv na ovládání a jízdní vlastnosti aut ani na jejich spotřebu.

Ve Spojených státech, kde skandál s emisemi vypukl, byl software odhalen u některých vozů Volkswagen a Audi. Tím to ale podle všeho neskončilo. „Vnitřní vyšetřování zatím dospělo k závěru, že tento software pro ovládání motoru je instalován také u dalších vozidel s naftovým pohonem spadajících do skupiny Volkswagenu,“ uvedl v úterý koncern.

„Škoda na pověsti vyjde Volkswagen velmi draho. Ohrožena budou i pracovní místa u Volkswagenu a mnoha jeho dodavatelů v Německu.“

Marcel Fratzscher

prezident berlínského ekonomického institutu DIW

Spolková vláda a hlavně akcionář Volkswagenu, saská vláda, bude určitě chtít vést někoho k odpovědnosti. „Bude se zjišťovat, jestli tyto věci věděl ještě Ferdinand Piëch, který dříve šéfoval celému koncernu, nebo jestli v tom bude Martin Winterkorn sám – pak by se mohlo jeho křeslo otřást v základech,“ uvedl makléř Patria Finance Roman Koděra.

Ostatně o plánovaném odvolání Winterkorna informoval s odvoláním na zdroj v dozorčí radě list Taggesspiege. Winterkorna má podle něj nahradit nynější výkonný ředitel automobilky Porsche Matthias Müller. Mluvčí Volkswagenu ale zprávu listu označil za „nesmysl“.

Dozorčí rada má rozhodnout o osobě výkonného šéfa koncernu na páteční schůzce, kde měla původně jednat o návrhu prodloužit pracovní smlouvu s Winterkornem o dva roky. Ve středu bude jednat o krizi vzniklé případem emisí její šestičlenný výkonný výbor.

Generální ředitel VW Martin Winterkorn
Zdroj: ČTK/DPA
Autor: Jochen Lübke

A co Evropa?

Vedle Itálie a Švýcarska, kde už je jisté, že kontroly aut proběhnou, navrhuje Francie vyšetření skandálu přímo na úrovni Evropské unie. „Jsme evropský trh a máme evropská pravidla. Právě toto je třeba respektovat. Právě toto bylo porušeno ve Spojených státech,“ uvedl pro rozhlasovou stanici Europe 1 francouzský ministr financí Michel Sapin, který zároveň požaduje prošetření francouzských automobilek. „Nemám ale důvod si myslet, že by francouzské automobilky udělaly něco takového, co udělal Volkswagen,“ řekl ministr. Podle něj je třeba veřejnost ubezpečit, že je vše v pořádku.

„Bereme tu záležitost velmi vážně,“ uvedla mluvčí Evropské komise Lucia Caudetová. „Vyšetřuje se ve Volkswagenu, v USA a v Německu. Proto je předčasné se vyjadřovat k tomu, zda jsou nějaká konkrétní opatření nutná i v Evropě a zda se to týká i vozů, které Volkswagen prodává v Evropě,“ dodala.

Pod Volkswagen patří i Škoda

České ministertsvo dopravy se ještě nerozhodlo, jak bude záležitost kolem podvodu s emisemi řešit. „Ve středu během dopoledne o této věci budeme jednat,“ uvedl Zdeněk Neusar z tiskového oddělení ministerstva. 

Dan Ťok (za ANO)

ministr dopravy

„Nyní sledujeme, jak budou probíhat důkladné kontroly naftových automobilů společnosti Volkswagen, které nařídil německý spolkový ministr. Problém se vyskytl zatím jen ve Spojených státech amerických. Důležité tedy bude zjistit, zda jsou taková vozidla i v Evropě a jaký další postup zvolí Německo. Budeme o tom v následujících dnech jednat. Pro uživatele takových vozidel to nic neznamená.“

Dan Ťok (za ANO)

ministr dopravy

Tuzemská značka Škoda, která patří do koncernu Volkswagen, už v EU nepoužívá koncernové motory TDI, u kterých se přišlo na obcházení měření emisí. Dávala je ale do starších modelů Škody Rapid, Fabie, Roomstera, Octavie nebo Superbu. 

„Také Škoda Auto používala motory řady EA 189 skupiny Volkswagen a ve vozech Škoda byly tyto motory instalovány. Důležité je, že všechny aktuální modely značky, nabízené v EU, jsou bez výjimky vybaveny motory odpovídajícími požadavkům normy Euro 6 a splňujícími požadavky předpisů a zákonů v oblasti životního prostředí. Odchylky v laboratorním měření emisí byly zaznamenány u motorů starší generace EA 189,“ uvedl mluvčí Škody Josef Baláž.

Sklad Volkswagenu ve Wolfsburgu
Zdroj: Isifa/Rex Features
Autor: Autostadt

Možnost zmanipulovaných emisních výsledků však v Ekonomice ČT 24 připustil Michal Vojtíšek z Centra vozidel udržitelné mobility na ČVUT, když uvedl, že při měřeních  na vozidlech Škoda často naměřili v reálném provozu vyšší emise než by odpovídalo homologačním testům. „Obávám se, že mnohé vozy obdobné problémy mají,“ konstatuje Vojtíšek.

Normy emisí v EU a USA  ale zase tak obecně rozdílné příliš nejsou, ale je dramatický rozdíl v přístupu k nim, upozorňuje Vojtíšek. „V USA  je snaha, aby emise v reálném provzozu nebyly vyšší než při zkušebních testech nových vozidel, v Evropě je rozdíl daleko větší než ve Státech a s nějakým zpožděním oproti USA se to nyní snaží Evropská komise dohnat,“ dodává Vojtíšek.

Podle šéfredaktora serveru Autoweek.cz Vladimíra Rybeckého nicméně celá kauza zahýbe se spotřebitelskou důvěrou různě v různých částech světa. Obává se však, že v USA jsou nyní dieslové vznětové motory v katastrofální situaci. „Zákazníci je opustí, ať už je dodává jakákoliv značka,“ míní. V Evropě je podle něho situace méně kritická, i když nevylučuje, že to může být podnět pro řadu ekologických organizací, aby se proti turbodieslům, které jsou svým vlivem na životní prostředí problematičtější než benzínové motory, postavily.

Video Ekonomika ČT24
video

Vojtíšek: Podvody mohou být i u benzinových motorů

Německý ministr dopravy Alexander Dobrindt už vyzval automobilku, aby případ rychle a transparentně vyšetřila. Jen tak je podle něj možné obnovit důvěru zákazníků ve Volkswagen a omezit rozsah škod. Největší německý autoklub ADAC pak agentuře DPA sdělil, že se skutečné emise automobilů liší od oficiálních údajů automobilek delší čas. „Už roky říkáme, že informace výrobců (o emisích) nesedí,“ uvedl mluvčí ADAC. Podle něj to potvrzují i pravidelné testy emisí oxidu uhličitého a dalších škodlivin, které autoklub provádí od roku 2003.