Místo českých přístavů bude v Hamburku olympiáda. Češi se přestěhují

Češi jsou ochotní vyměnit dva ze svých tří hamburských přístavů za jinou lokalitu. Zástupci německého města přitom nabízejí místo, které je výhodnější než to současné, prohlásil ministr dopravy Dan Ťok (za ANO), který o budoucnosti přístavů jednal přímo v Hamburku. V místě českých přístavů totiž město plánuje postavit areál pro olympijské hry.

Zchátralý český přístav v německém Hamburku
Zdroj: ČT24

Přístavní území České republiky v Hamburku tvoří takzvaný Sálský přístav (Saalehafen) o rozloze 21 tisíc metrů čtverečních a Vltavský přístav (Moldauhafen) o rozloze tři tisíce metrů čtverečních. Oba přístavy byly v roce 1929 na základě Versailleské smlouvy na 99 let, tedy do roku 2028, propůjčeny Československu. Ve stejném roce navíc Československo koupilo území o rozloze osmi tisíc metrů čtverečních označované jako Peutský přístav (Peutehafen). Od roku 1993 všechny tyto plochy spravuje Česká republika.

Výstavba, kterou Hamburk plánuje v souvislosti s kandidaturou na pořádání olympiády v roce 2024, by omezila přístup k Vltavskému přístavu, přes který by mělo vést několik nových mostů. A právě Vltavského a také Sálského přístavu by se měla výměna týkat. „Deklarovali jsme zástupcům Hamburku, že bychom jako Česká republika v Hamburku rádi zůstali. Pokud Hamburk potřebuje naše přístavní území pro účely svého rozvoje, jsme ochotni ho vyměnit,“ řekl ministr.

Dan Ťok

Dan Ťok (nestr. za ANO)

ministr dopravy

„Zástupci Hamburku tuto naši ochotu přivítali a nabídli nám náhradní území, které je podle mě výhodnější než to současné. To znamená, že je možnost řešení s benefity pro obě strany.“

Dan Ťok (nestr. za ANO)

ministr dopravy

Ťok v doprovodu hamburských představitelů navštívil Vltavský přístav i nově nabízené území. „Dostali bychom území, které leží víc východním směrem a podle mě je lepší, protože nabízí větší perspektivy rozvoje,“ řekl ministr po prohlídce obou lokalit. „Podle zpráv, které jsem zachytil, tak by to nové přístavní území mělo mít přístup i pro námořní lodě, které se do našeho stávajícího přístavního území nedostaly,“ dodal kapitán dálné plavby Jindřich Vodička.

Češi se vrací do Hamburku

Ťok zdůraznil, že Česko má zájem využívat své přístavy v Hamburku dlouhodobě, a to určitě i po roce 2028, kdy vyprší platnost Versailleské smlouvy. „Jestliže myslíme vážně, že chceme splavnit Labe, potřebujeme mít na tom výstupu, tedy v Hamburku, dostatečné zázemí pro české loďaře,“ řekl.

„Česká vláda a ministerstvo dopravy chtějí definitivně udržet splavnost Labe jako důležité vodní cesty pro českou ekonomiku. My děláme kroky na naší straně a jednáme s Němci o tom, aby i oni udržovali Labe splavné na 150 centimetrech,“ řekl Ťok. „Tady v Hamburku jsme našli dobrého spojence, protože město Hamburk, na rozdíl od některých jiných částí Německa, má zájem na tom, aby se Labe používalo jako vodní cesta, aby z toho i pro Hamburk byl větší byznys,“ dodal.

Video Kvůli olympiádě se budou muset české přístavy zřejmě přestěhovat
video

Kvůli olympiádě se budou muset české přístavy zřejmě přestěhovat

Kvůli olympiádě se budou muset české přístavy zřejmě přestěhovat

Vodička: Nové území by mělo mít přístup i pro námořní lodě

Česko v uplynulých 15 letech do obnovy svých přístavních území v Hamburku neinvestovalo a tamní majetek chátral. Letos v červnu začalo Česko s rekonstrukcí, ve Vltavském přístavu má vzniknout nová manipulační plocha pro překládání zboží.