Česko nechá propadnout zřejmě až 12 miliard na dopravu

Deset až dvanáct miliard korun na stavby silnic, železnic a další dopravní strukturu s největší pravděpodobností zůstane v Bruselu, protože je Češi nestihnout vyčerpat. Státní fond dopravní infrastruktury, který v Česku peníze pro stavby a údržbu komunikací rozděluje, odhadl sumu na základě čerpání investorských organizací k letošnímu září. Poslední možnost využít peníze z celkových zhruba 150 miliard korun má Česko do konce letošního roku.

„Úspěch by byl, kdybychom vyčerpali všechno. Na druhou stranu nemá cenu čerpat peníze na nesmyslné projekty,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO), podle kterého zanedbali oblast evropských peněz předchozí ministři například tím, že financování staveb úplně zastavili. Poukázal tak na působení Víta Bárty, který v roce 2010 chtěl stavební firmy prostřednictvím pozastavení stavebních prací donutit k poskytování slev.

Důvodem, proč se nedaří využít všechny nabízené peníze, je zejména nedostatek připravených staveb, na které by šlo evropské peníze použít, uvedl ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury Zbyněk Hořelica.

Video Ťok: Problém je v tom, že se v Česku přestalo stavět
video

Ťok: Problém je v tom, že se v Česku přestalo stavět

Komplikací je i takzvaná korekce, kterou Česko v roce 2012 pokutovala Evropská komise za předražování zakázek. Komise Česku tehdy vyčítala prodražování stavby pražského okruhu a dálnice D8 o dodatečné vícepráce, nebo spornou zakázku na výstavbu zvedacího mostu v Kolíně za 1,2 miliardy korun. Kvůli chybám tehdy komise zablokovala výplatu bezmála desíti miliard korun, Česko ale mohlo tyto peníze využít na jiné projekty.

Dvanáct miliard? Příjemné překvapení

Podle prezidenta Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václava Matyáše by nevyužití 10 až 12 miliard korun bylo příjemné překvapení. Ještě ve druhém čtvrtletí letošního roku svaz odhadoval množství nevyužitých peněz na zhruba 20 miliard korun, řekl Matyáš. Důvodem byla nízká připravenost staveb a zdlouhavé práce na legislativních změnách, které mají usnadnit přípravy na získání územního a stavebního povolení pro nové silniční a železniční stavby.

Kvůli obavám z nedočerpání evropských peněz už dříve resort dopravy žádal o možnost přesunout peníze na jiné projekty. Financovat z evropských peněz by tak například šlo nákup vlaků pro dálkovou dopravu, opravu nádraží nebo nákup techniky pro údržbu silnic. Masivnějším investicím do nádražních budov ale brání nevyřešená otázka, zda budou nádraží nadále patřit Českým drahám, nebo budou prodány Správě železniční dopravní cesty. Nákup rychlíků z peněz EU pak byl odložený na následující Operační program doprava II.