Jahn: Letos padne ve výrobě aut v Česku další rekord

Letošní produkce aut v Česku překoná loňských 1,24 milionu vyrobených osobních vozů, míní prezident Sdružení automobilového průmyslu Martin Jahn. Výroba vozů do srpna opět stoupla, i když tempto růstu oproti začátku roku o něco zpomalilo. I tak by ale podle expertů letos měla produkce aut dosáhnout nového rekordu. Škoda Auto sice letos v západní Evropě mírně tratila, ale není to dáno nezájmem zákazníků. Naopak, automobilce roste zájem i o dražší vozy.

Dynamika růstu výroby se sice během letošního roku snížila z počátečních sedmi až na čtyři procenta za období leden až srpen, přesto se podle Jahna podaří produkci udržet nad loňským rokem. „Růst ztrácí na dynamice, jsou tam určité náběhy nových vozů, kde se to mohlo trochu zpomalit. Myslím si, že evropské trhy běží dobře i všichni tři výrobci jsou dobře rozběhnutí, takže budeme mít rekordní rok opět,“ uvedl Jahn na frankfurtském autosalonu s tím, že růst by podle něj ve finále měly všechny tři značky, tedy i Škoda, která v létě zaznamenala mírný propad.

Důvodem mírného poklesu podílu na trhu automobilky není však podle expertů nezájem zákazníků, ale fakt, že nejvíce rostly trhy v jižní Evropě, kde značka není tak silná.  Podle dealerů aut se dobře prodávají i dražší modely nebo ty s vyšší výbavou. Příští rok má pak Škoda představit nové rodinné SUV, od kterého si rovněž hodně slibuje.

„Rozhodně je to poptávka, která podporuje růst výroby aut na českém trhu. Evropa už roste dva roky nepřetržitě, a tak roste i trh v Česku. A vzhledem k tomu, že Škoda auto patří k nejvíce rostoucím značkám v Evropě, nejvíce z celého koncernu VW, tak to je příčinou,“ konstatuje redaktor Světa motorů David Šprincl.

Výroba aut příští rok bude zřejmě stejná jako letos

Pro příští rok Jahn očekává minimálně stejný výsledek jako letos. „Evropská ekonomika se rozvíjí poměrně dobře, takže si myslím, že by výroba měla zůstat příští rok minimálně na úrovni letošního roku. Kde to trochu skřípe, je Jižní Amerika a Čína, ale tam české značky příliš nedodávají,“ dodal.

Podle Martina Jahna je v Česku stále prostor pro další automobilku.

Land Rover si pro umístění své nové továrny nakonec vybral Slovensko místo původně zvažovaného Česka. „Na druhou stranu si nemyslím, že to je nějaká tragédie a že by česká ekonomika byla v situaci, kdy by další automobilku zásadně potřebovala,“ podotkl s tím, že u konečného umístění této investice má trochu otazníky, kde firma najde vhodnou pracovní sílu a jak budou vypadat investiční pobídky.

Výroba aut v Česku rostla (zdroj: ČT24)

Podle redaktora Světa motorů Davida Šprincla bude trend růstu výroby aut pokračovat i v dalších letech.

Plány jsou vysoké a jediné, co může omezovat výrobu, jsou výrobní kapacity, protože Škodovka už nyní vyrábí jeden model v Bratislavě, další v Polsku a vypadá to, že už nemáme v Česku ani kapacity více vyrábět.
Davida Šprincl
redaktor, Svět motorů
  • Výroba osobních aut v Česku pokračuje i v letošním 2. pololetí v růstu. Od ledna do srpna se meziročně zvýšila o čtyři procenta na 850 172 vozů.
  • Produkce největšího tuzemského výrobce Škody Auto se v uvedeném období meziročně snížila o dvě procenta na 487 925 vozů. Nošovická továrna Hyundai zvýšila výrobu o pět procent na 215 311 aut a kolínská TPCA po loňském propadu rostla o 27 procent na 146931 vozů.
  • Produkce tuzemských automobilek se loni zvýšila o 10,5 procenta na historické maximum 1,24 milionu vozů.
  • Výroba nákladních aut reprezentovaná pouze Tatrou stoupla o 4,5 procenta na 535 vozidel.
  • Produkce autobusů se zvýšila o 27 procent na 2821 vozů. Z toho Iveco zvýšilo výrobu o 24 procent na 2361 autobusů a SOR rostl o 62 procent na 433 vozidel.
  • Jawa Moto jako jediný výrobce motocyklů zvýšila do srpna produkci o 30 procent na 1205 strojů.
  • Produkce tuzemských automobilek loni se zvýšila o 10,5 procenta na historické maximum 1,24 milionu vozů. Podle expertů by letos měla dosáhnout nového rekordu.