Stávka v Lufthanse končí, podle soudu je nezákonná

Stávka pilotů německé letecké společnosti Lufthansa, kvůli které firma zrušila tisícovku letů, je nezákonná. Rozhodl o tom německý soud a nařídil pilotům ukončení protestu. Podle odborového svazu pilotů Vereinigung Cockpit rozhodnutí znamená, že se všichni piloti musejí
okamžitě vrátit do práce. Lufthansa nicméně uvedla, že na středeční letový provoz již konec stávky nebude mít vliv a situace se vrátí k normálu až ve čtvrtek.

Lufthansa zrušila mimo jiné všechny středeční spoje mezi Prahou a Frankfurtem, což je šest odletů a šest příletů.

Piloti zahájili stávku v úterý, kdy byla Lufthansa nucena zrušit 84 dálkových letů. Den poté se protest zaměřil na lety na krátké a střední vzdálenosti. Stávka byla původně naplánována do půlnoci, odborový svaz Vereinigung Cockpit navíc v úterý nevyloučil, že akci prodlouží.

Protest souvisí s rok a půl trvajícím sporem ohledně mezd a důchodů, kvůli kterému piloti stávkují již potřinácté. Soud výrokem zvrátil úterní rozhodnutí soudu nižší instance, který stávku povolil.

„Jsme rozhodnutím soudu překvapeni,“ uvedl mluvčí odborového
svazu Vereinigung Cockpit. „Rozhodnutí přezkoumáme a vyvodíme z něj důsledky pro náš další boj,“ dodal.

Zemský pracovní soud ve spolkové zemi Hesensko v odvolacím řízení totiž dospěl k názoru, že odborový svaz chce v tomto konkrétním případu získat právě větší slovo v plánech na expanzi v nízkonákladové dopravě. To nebylo součástí původního zdůvodnění stávky, a ta je tudíž nezákonná.

Lufthansa verdikt přivítala a uvedla, že je připravena kdykoli obnovit jednání s odbory. Zároveň zvažuje, zda nerozšíří svou žádost o náhradu škody v souvislosti se stávkovou činností. Dosavadních 12 stávek jí způsobilo finanční újmu přes 300 milionů eur (8,1 miliardy korun).

Piloti mimo jiné požadují zachování přechodného opatření, které jim umožňuje odejít do penze v 55 letech a podle něhož jim Lufthansa do dovršení zákonného důchodového věku 65 let vyplácí část mzdy. Aerolinky chtějí pro nové zaměstnance posunout věkovou hranici odchodu do důchodu na 59 let, aby snížily náklady, a mohly tak lépe konkurovat diskontním přepravcům v čele s irskou společností Ryanair.