Ústecké silnice možná zalepí finance z dluhopisů

Na opravy silnic druhé a třetí třídy chybí krajům stovky milionů korun. V letošním roce sice ještě dostaly od ministerstva dopravy 4,4 miliardy korun navíc, pro příští rok s tím ale už počítat nemůžou. Ústecký kraj se proto rozhodl díru ve financích vyřešit tak, že vydá vlastní dluhopisy v hodnotě přes 9 miliard korun a z jejich výnosů pak opravy zaplatí.

Letošní rok byl, co se týče financí na opravy silnic, výjimečný. Například v Ústeckém kraji si můžou dovolit utratit ročně maximálně 113 milionů korun. Letos ale díky mimořádnému příspěvku Státního fondu dopravní infrastruktury dostali skoro třikrát tolik.

Tyto peníze ale dokáží vyřešit opravy pouze krátkodobě. Ústecký kraj se proto rozhodl vypracovat dlouhodobý plán – během příštích čtyř let opraví všechny silnice druhé třídy a daná firma je bude muset navíc udržovat v dobrém stavu po dobu třiceti let. „V současné době je ta kvalita zajištěna zhotovitelem pouze tři až pět let, takto máme jistotu, že po dobu třiceti let budou komunikace v dobrém stavu,“ dodává vedoucí ekonomického odboru Ústeckého kraje Stanislav Dostál.

„Nejedná se pouze o silnice, ale jedná se i o propustky a mosty, na které se finančních prostředků nedostávalo.“

Jaroslav Komínek (KSČM)

radní Ústeckého kraje

Tento plán vyjde kraj na devět miliard korun, které ale ve svém rozpočtu nemá. Rozhodl se proto vydat vlastní dluhopisy a opravy silnic zaplatit z jejich výnosů. Vítězná firma bude za údržbu inkasovat ročně stamiliony.

Video Události: Ústecké silnice možná zaplatí dluhopisy
video

Události: Ústecké silnice možná zaplatí dluhopisy

Události: Ústecké silnice možná zaplatí dluhopisy

Středočeský hejtman: Od státu by měly chodit peníze na opravy pravidelně

Kraji se ale nesmí za tu dobu snížit rozpočet. „Změní se rozpočtové určení daní pro kraje a v té chvíli bude mít samozřejmě kraj daleko menší prostředky, aby splácel své závazky,“ vysvětluje Dostál. I z toho důvodu by někteří ještě se schválením plánu počkali. „Jeho načasování bych sám viděl jako nejlepší bezprostředně po krajských volbách,“ uvedl krajský zastupitel za ODS Vladislav Raška.

Opravy silnic druhých a třetích tříd spadají pod kraje od roku 2000. Díry v rozpočtech, kde na silnice stále chybí miliardy korun, pomáhají zalepovat hlavně evropské fondy. 

Michal Hašek

Michal Hašek (ČSSD)

předseda Asociace krajů ČR

„Jsou velmi silným pozitivním momentem. Nebýt evropských fondů, kraje by nemohly tak masivně investovat do oprav krajských silnic.“

Michal Hašek (ČSSD)

předseda Asociace krajů ČR

Loni navíc kraje dostaly peníze i od ministerstva dopravy, které rozdělilo přes čtyři miliardy korun. Například Středočeský kraj, který má nejhustší síť silnic, dostal skoro 800 milionů, Jihočeský půl miliardy. Pro příští rok ale kraje už s těmito penězi počítat nemůžou. „Silnice druhé a třetí třídy jsou ve správě a vlastnictví kraje. Dotace státu tam vždy byly pouze mimořádně, například při povodních, takže to není něco, co je automatické,“ dodává mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

„Hejtmani se shodují na tom, že v rámci rozpočtového určení daní by měla přijít ze Státního fondu dopravní infrastruktury na opravy komunikací další injekce i na příští rok. My si dokonce myslíme, že by to mělo být pravidlo a že by měla být vyčleněna určitá částka finančních prostředků, která by šla do oprav komunikací druhých a třetích tříd právě od fondu dopravní infrastruktury," uvedl středočeský hejtman Miloš Petera (ČSSD). Ten také upozorňuje na to, že Ředitelství silnic a dálnic na rozdíl od krajů pravidelně nedočerpává všechny peníze určené na opravy dálnic a silnic prvních tříd.

Ústecký plán na vydávání dluhopisů bude zastupitelstvo projednávat už v pondělí. Pokud projde, začnou se první silnice opravovat zřejmě v roce 2017.