Koh-i-noor po jedenácti letech končí s výrobou v Číně

Společnost Koh-i-noor Hardtmuth ukončí po jedenácti letech výrobu v Nankingu a zamíří zpět do Česka. Výroba v Číně už není tak levná jako dřív a firma se chce vyhnout propouštění zaměstnanců v Česku. Konečné rozhodnutí ale přišlo kvůli poklesu prodejů v Rusku.

Firma v Číně vyráběla hlavně levnější produkty, určené zejména pro asijský trh a pro hypermarketové řetězce. V zemi ale začala růst minimální mzda - v Rusku navíc přestali výrobky Koh-i-nooru kupovat, což byla poslední kapka. 

„V Číně rušíme náš výrobní závod. Ten důvod je prostý. Rusové v tuto chvíli nejsou připraveni ani nemají peníze na to, aby mohli ve velké míře kupovat naše zboží. Najednou stojí dvakrát tolik,“ podotkl předseda správní rady holdingu Koh-i-noor Vlastislav Bříza. Výroba v Nankingu se zastavuje v těchto dnech.

„Stoupající mzdové požadavky společně s neustále se zpřísňující evropskou legislativou a složitým logistickým plánováním výrobu značně komplikovaly.“

Vlastislav Bříza

předseda správní rady holdingu Koh-i-noor
Video Koh-i-noor končí v Číně
video

Koh-i-noor končí v Číně

Koh-i-noor končí v Číně

Koh-i-noor: Bříza ke konci výroby v Nankingu

Firma chce ale propouštět jen v Číně - o práci přijde asi stovka lidí. Zachování pracovních míst v Česku bylo hlavním důvodem zrušení výrobního závodu v Nankingu. „Z Číny se ale rozhodně nestahujeme, zůstane tam působit naše obchodní firma zajišťující distribuci pro asijské trhy,“ konstatoval Bříza.

Když Koh-i-noor přišel do Číny, vyplatilo se mu to - dostal investiční pobídku, platil nižší daně a mzdy byly zhruba 1500 korun na pracovníka, zmínil Bříza. „Výroba u nás byla tenkrát výrazně dražší než v Číně. Rusové a další dodavatelé přiváželi zboží z Číny a my jsme na to museli odpovědět,“ podotkl Bříza.

Minimální mzda se ale u dělníků za posledních deset let zvýšila trojnásobně, v přepočtu na 5,5 tisíce korun. „Jsou firmy, které se rozhodnou přesunout své výrobky zpět do USA, do Evropy, protože je to třeba prémiovější řada a chtějí vyrábět blíže svému domácímu trhu, kde zákazníci produkt nakupují,“ poznamenala analytička Alice Rezková z Asociace pro mezinárodní otázky.

Řada firem pak přemisťuje výrobu z Číny do jihovýchodní Asie - do Indonésie nebo do Vietnamu, kde jsou mzdové náklady třetinové.

Koh-i-noor, jehož historie se píše od roku 1790, každý rok vyrobí více než 250 milionů psacích potřeb, vyváží do 70 zemí světa. Na čínském trhu má značka Koh-i-noor Hardtmuth tradičně silné postavení, nejžádanější jsou tam umělecké a luxusní produkty vyráběné v České republice. Nejprodávanějším produktem v Číně jsou vodou rozmyvatelné pastelky řady Mondeluz.