Potravinářská komora: Potraviny v Česku jsou dražší než v Německu

Pod stejnou značkou se v Německu nakoupí dvě třetiny potravin levněji než v Česku, navíc jde často o kvalitnější výrobek, dokazuje další test organizovaný Potravinářskou komorou. Cenový rozdíl byl podle komory i větší než třetina hodnoty. V průměru se potraviny nakoupí v Česku skoro o čtvrtinu dráž než u západních sousedů. Komora testovala dvacet produktů.

„Nejkřiklavějšími případy byla jahodová zmrzlina Carte d'Or, kde rozdíl činil téměř 37 procent, nebo tuňák v olivovém oleji Rio Mare s rozdílem 40 procent,“ uvedla mluvčí komory Dana Večeřová, podle které například Kinder mléčný řez stojí o polovinu méně v Německu než v ČR.

Laboratorní testy pak také dokázaly větší kvalitu německých výrobků, tvrdí komora. Jako příklad ukazuje Pizzu salámovou Dr. Oetker, která v české verzi obsahuje šest procent salámu (německá 12 procent), je o 10 gramů lehčí a vyráběná v Polsku. „Český spotřebitel ale lehce získá dojem, že si kupuje něco speciálního, protože v Česku se tato pizza s mizivým obsahem salámu honosně nazývá Edizione speciale,“ podotkla mluvčí.

Podobná situace pak podle ní je i u nealkoholických nápojů, které se v Německu sladí řepným cukrem, kdežto v Česku izoglukózou. Margarín Rama je zase v Německu o 10 procent tučnější, v České republice pak o 10 procent dražší.

Potravinářská komora se dlouhodobě snaží dokázat, že české obchodní řetězce mají vysoké marže a stojí za vyšší cenou výrobků. Naopak nadnárodní výrobci argumentují tím, že se snaží optimalizovat cenu pro klienta a že se snaží zohlednit regionální chutě konzumentů. Obchodníci zase tvrdí, že případné „horší“ složení preferují zákazníci kvůli nižší ceně. Testy s podobnými výsledky komora zveřejnila i na začátku července.

Komora tak znovu nastartovala debatu o kvalitě českých potravin, v září se mimo jiné bude ve sněmovních výborech projednávat novela zákona o významné tržní síle, kterou si potravináři a zemědělci přejí prosadit.

Vládní předloha zpřesňuje pojem významné tržní síly a jejího zneužití. Zavádí i pojem nákupní aliance, což bude jakákoli forma spolupráce odběratelů. Také aliancím má za zneužití tržní síly hrozit postih. Obchodníci by si přáli naopak do novely zapracovat případné postihy i pro dodavatele. Hrozí jinak možným zdražením potravin a snížením podílu českých produktů na trhu.