Precedens: Operátor musí vrátit peníze za automatické dokupování dat

Zákazník, kterému začal Vodafone loni automaticky přidávat data do mobilního telefonu a následně je i účtovat, musí dostat své peníze zpět. Tak zní vůbec první konkrétní verdikt Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ) v této věci. Společnost se hodlá proti rozhodnutí odvolat, protože klient měl podle ní možnost od smlouvy odstoupit.

„Pravidelně překračuji, ale byl jsem zvyklý, že se mi prostě zpomalí internet,“ říká právní poradce společnosti dTest Miloš Borovička. Právě jemu operátor sám zapnul funkci automatického dokoupení dat, pokud mu nebude stačit stanovený limit. Účet se mu tak zvýšil o necelých padesát korun. Jak ale říká sám Borovička, nešlo ani tak o těch několik desítek korun, ale o princip.

Vodafone totiž loni v září zaktivoval zákazníkům, kteří měli sjednaný datový tarif, automaticky a bez jejich souhlasu službu „Data nad rámec balíčku". Těm, kteří vyčerpali datový limit a neprovedli deaktivaci služby, se tak obnovoval příjem určitého objemu dat v původní rychlosti. Samotné obnovení datových služeb navíc firma zpoplatnila částkou právě oněch 49 korun.

„Protože jsem právník, tak vím, že občanský zákoník zakazuje, aby operátor takhle postupoval.“

Miloš Borovička

Telekomunikační úřad už v květnu takový postup označil za nekalý a Vodafonu udělil milionovou pokutu. Kromě toho nařídil smlouvy změnit do původního stavu. A nyní podpořil i Miloše Borovičku. „Pokud operátor požaduje za obnovený datový balíček platbu navíc, tak k tomu musí mít souhlas toho účastníka," uvedl mluvčí ČTÚ Martin Drtina.

Video Události: Vodafone musí vrátit peníze za automatické dokupování dat
video

Události: Vodafone musí vrátit peníze za automatické dokupování dat

A právě tento souhlas Vodafone od pana Borovičky nikdy nedostal. I přesto ale operátor nechce uznat porážku. „Rozhodnutí je nesprávné a podáváme proti němu rozklad," uvedla mluvčí Vodafonu Markéta Kuklová.

ČTÚ bude na straně zákazníků

Změny smluv, jako jsou třeba ty o automatickém dokupování dat, přitom telekomunikační úřad kritizuje dlouhodobě. Podle něj totiž musí operátor předem přesně určit, za jakých podmínek může smlouvu měnit. A když takové určení chybí, nesmí do smlouvy zasáhnout vůbec. „Z dvanácti kontrolovaných subjektů, a jednalo se o operátory s největším počtem zákazníků, žádný nesplňoval podmínky pro to, aby k jednostranné změně smlouvy mohlo platně dojít,“ dodává Drtina.

Úřad dal jasně najevo, že když budou operátoři v podobné praxi pokračovat dál, bude rozhodovat ve prospěch zákazníků.