Česko je mimo hru. Luxusní jaguary se mají vyrábět na Slovensku

Britská automobilka Jaguar Land Rover (JLR) z indické skupiny Tata Motors podepsala předběžnou dohodu o postavení nového závodu na Slovensku. Továrna, jejíž konečná kapacita by měla dosáhnout až 300 tisíc vozů ročně, by měla stát v Nitře, sdělila firma podle agentury Reuters.

Slovenský premiér Robert Fico podpis memoranda s automobilkou označil za milník k získání obří investice pro Slovensko. Automobilový průmysl je již v současnosti jedním z hlavních tahounů ekonomiky pětimilionové země, vozidla na Slovensku montují tři automobilky.
Konečné rozhodnutí o umístění závodu na Slovensku učiní automobilka JLR ještě letos. O továrnu se vedle Slovenska ucházela i Česká republika, Polsko, Maďarsko a Turecko, později se výběr zúžil na Polsko a Slovensko.

JLR uvedla, že nyní zpracovává studii pro továrnu v Nitře. Výroba by tam měla začít v roce 2018 a během deseti let by měla dosáhnout cílové úrovně. Nový závod má podle firmy sehrát významnou roli ve zvýšení počtu lehkých hliníkových modelů. Nitře dala přednost před jinými lokalitami díky dobré infrastruktuře a výbornému dodávkovému řetězci.

„Slovensko je pro nás se svým automobilovým průmyslem zaměřeným na prémiové značky potenciálně atraktivní příležitostí pro rozvoj.“ 

Ralf Speth

šéf Jaguar Land Rover

„Úmysl, který jsme společně ohlásili v tomto dokumentu, vnímáme jako významný krok na cestě k získání strategické investice s pozitivním dopadem pro Slovensko a pro celou Evropskou unii,“ řekl Fico k podpisu memoranda po mimořádném zasedání slovenské vlády, která jednala o investici JLR. Podle Fica obě strany ještě čeká „mnoho těžkých a náročných jednání“.

Detaily o plánované investici JLR slovenský premiér neuvedl. Podle listu Sme by automobilka mohla na Slovensku investovat kolem 1,4 miliardy eur (zhruba 38 miliard korun) a získat od Slovenska investiční pobídky v objemu 400 milionů eur. Příchod nové automobilky by patrně přispěl ke snížení nezaměstnanosti na Slovensku, která v červnu dosáhla 11,55 procenta.

„Cifra 300 tisíc vozů je z mého pohledu poměrně překvapivě vysoká. Na druhou stranu Jaguar Land Rover plánuje, že se chce v brzké době dostat s produkcí na dvojnásobek, tedy chce vyrábět kolem jednoho milionů vozu ročně po celém světě. Budou to tedy muset být menší vozy, které je možné prodávat ve velkém.“

Vladimír Rybecký

šéfredaktor Autoweek.cz

Polsko, které se v posledních fázích jednání s JLR považovalo za favorita, uvedlo, že Slovensko vyhrálo díky vysoké státní podpoře, jejíž výši Varšava dorovnat nechtěla. „V závěrečné fázi jednání Slováci nabídli velmi vysokou úroveň přímé státní podpory. Podle našich kalkulací nebyla taková úroveň podpory pro nás přijatelná, protože by znamenala, že zisky a náklady nebudou mezi oběma stranami sdíleny rovnou měrou,“ uvedlo podle Reuters polské ministerstvo hospodářství.

Video Studio ČT24
video

Jaguary se budou vyrábět i na Slovensku

Své závody na Slovensku mají německá automobilka Volkswagen, jihokorejská Kia Motors, francouzský koncern PSA Peugeot Citroën a řada jejich dodavatelů. Odvětví se na průmyslové produkci země podílí více než dvěma pětinami. Slovensko si loni udrželo pozici největšího výrobce automobilů v přepočtu na obyvatele, ačkoliv produkce vozů v zemi poprvé od roku 2009 klesla, a to na 971 160 vozidel z rekordních 987 718 aut v roce 2013.