Krize v Řecku postihne desítky českých firem. Asociace nabízí pomoc

Praha/Atény – Řecké firmy už dluží svým českým obchodním partnerům více než 1,1 miliardy korun. Ačkoliv je taková částka vzhledem k celkovému objemu tuzemského zahraničního obchodu zanedbatelná, podle Asociace malých a středních podniků se může krize v Řecku dotknout desítek českých firem. Asociace proto zřídila kontaktní místo, kam se může obrátit každý, kdo se v byznysu s Řeckem potýká s problémy.
Řecký parlament
Zdroj: ČTK/DPA Autor: Robert Geiss
Video Česko-řecký obchod komplikují hlavně zavřené banky
video

Česko-řecký obchod komplikují hlavně zavřené banky

Česko-řecký obchod komplikují hlavně zavřené banky

09.07.2015 U

Havlíček: Problémy mohou mít desítky českých firem

Podíl Řecka na českém exportu činí podle Asociace malých a středních podniků pouze 0,18 procenta. Přesto se v tuzemsku najdou firmy, které se dostaly do potíží. Jedná se třeba o vývozce, jimž nepřišly peníze od řeckých odběratelů. Důvodem jsou zavřené banky a kapitálové kontroly – přestože mají řecké firmy na účtech peněz dost, banka jim odmítne transakci do zahraničí provést.

Veškeré obchody s Řeckem už zastavila například královédvorská Juta, která do země prodává textilie a fólie pro stavebnictví. „Máme tam asi dvacet milionů korun, o kterých nevíme, jak to s nimi ve skutečnosti dopadne. Jsme z toho samozřejmě nešťastní,“ přiznává ředitel podniku a senátor Jiří Hlavatý. Hospodářství jeho firmy by to nicméně ochromit nemělo – jen za loňský rok utržila sedm miliard korun.

  • Z Česka se do Řecka vyváží zejména osobní automobily, stroje, průmyslové výrobky, chemikálie či potraviny. K významným exportérům patří například Škoda Auto či Zetor.
  • Z Řecka se do Česka dováží hlavně hliník, měď, ovoce a zelenina, nápoje, tabák nebo léčiva. Mezi největší importéry řeckého zboží patří Philip Morris, Lidl nebo Kaufland.
  • V oblasti služeb dominuje cestovní ruch. Přitom jezdí mnohem více českých turistů do Řecka než opačným směrem – zatímco k Egejskému moři vyrazí každoročně statisíce Čechů, počet řeckých návštěvníků v Česku dosahuje jen několika desítek tisíc a na celkovém počtu zahraničních turistů má podíl menší než 0,5 procenta.

Nejásají ani v plzeňské Škodě Transportation, která se v Aténách uchází o dodávku 25 tramvají. Pomáhá jí místní firma, a podle jejího zástupce má český podnik vítězství na dosah. Kvůli krachu jednání s Evropou ale všechny podobné tendry stojí. „V tuto chvíli čekáme, co se stane,“ říká zástupce poradenské firmy BCE Tony Barry.

„Z naší analýzy dopadů řecké krize na podnikatele sice vyplývá, že podíl obchodní spolupráce s řeckými firmami je z celkového pohledu našeho exportu a importu zanedbatelný, přesto je zřejmé, že se některé firmy dostávají do problémů. Ty jsou zejména v důsledku velkého chaosu, který v současném Řecku panuje,“ uvedl předseda Asociace malých a středních podniků a živnostníků Karel Havlíček. „Hraje se o dny, proto jsme se rozhodli nečekat a nabízíme zdarma všem podnikatelům pomocnou ruku. Čím déle se to bude prodlužovat, tím je větší pravděpodobnost, že peníze nezískají.“

Řeckým firmám pomáhají účty v zahraničí

Komplikace s posíláním peněz některé řecké firmy vyřešily tím, že si zřídily účet v zahraniční bance. „Máme účet u německé banky, na který nám evropští zákazníci platí faktury a ze kterého my platíme dodavatelům,“ vysvětluje ředitel rodinné tiskárny nedaleko Atén Giorgos Karydakis. Většina tamní produkce míří do střední Evropy, Německa nebo Jižní Afriky a díky zahraničnímu účtu jedou i v době krize tiskařské stroje naplno.

Co se týče importu z Řecka do Česka, je podíl ještě menší než v případě exportu – dosahuje pouhých 0,16 procenta. Největší část dovozu tvoří potraviny. „Vzhledem k nedostatku hotovosti v řecké ekonomice začínají řečtí dodavatelé zpomalovat dodávky, navíc začíná být komplikovaný převod peněz, zejména menší a střední řečtí dodavatelé nechtějí inkasovat skrze banky, neboť mají obavu, že o prostředky přijdou,“ napsala asociace ve své analýze. Výpadek řeckých dodávek by však měly relativně rychle nahradit firmy z Itálie a Španělska.