Škoda a Seat zřejmě vstoupí na íránský trh mezi prvními

Německý automobilový koncern Volkswagen zvažuje, že na íránský trh po jeho znovuotevření vstoupí se svými značkami Škoda a Seat. Agentuře Reuters to řekl nejmenovaný manažer podniku. Írán se v úterý dohodl se světovými mocnostmi na omezení svého jaderného programu výměnou za odvolání ekonomických sankcí. 
Sklad Volkswagenu ve Wolfsburgu
Zdroj: Isifa/Rex Features Autor: Autostadt

Rusové příliš důvodů k radosti ze zrušení ekonomického embarga vůči Íránu nemají, protože návrat íránské ropy na světové trhy znamená pro Rusko nemalé problémy: Více ropy snižuje její cenu a tím pádem jde i méně peněz do ruského rozpočtu. Němečtí exportéři zrušení embarga naopak vítají. „Velké příležitosti pro německé výrobce strojů a zařízení skýtá především modernizace ropného odvětví,“ uvedl hned v úterý podle agentury Reuters šéf Svazu německého průmyslu (BDI) Ulrich Grillo. Také automobilky by nyní měly patřit mezi firmy, které budou ze zrušení protiíránských sankcí rychle těžit. „Vedoucí hráči v odvětví mají chuť vstoupit na íránský trh,“ uvedl šéf poradenské firmy Gemela Thomas Wülfing. Firma se specializuje na oblast Blízkého východu. Írán je podle Wülfinga z hlediska automobilového průmyslu „poslední velký rozvíjející se trh“.  

Plány na obnovení výroby automobilů v Íránu již v úterý nastínila francouzská automobilka PSA Peugeot Citroën, která měla před zpřísněním sankcí před čtyřmi lety na íránském automobilovém trhu vedoucí pozici.  Prodej aut v Íránu dosáhl maxima v roce 2011, kdy se přiblížil 1,6 milionu vozů. Pak se ale trh v důsledku sankcí zhroutil. Domácí výroba během dvou let klesla o milion vozů, což vedlo k zániku více než sto tisíc pracovních míst.  

Výrobní linka PSA Peugeot Citroën
Zdroj: ČTK
Autor: Koller Jan

Výzkumná společnost IHS Automotive předpokládá, že zrušení sankcí by vedlo k prudkému oživení trhu, díky čemuž by se v příštím roce v Íránu prodalo 1,6 milionu vozů. Mnozí odborníci se domnívají, že prodej by se mohl časem zvýšit až na dva miliony aut ročně.


Evropské automobilky podle analytika IHS Michela Jacinta budou při návratu na íránský trhu čelit ostré konkurenci ze strany čínských výrobců, díky vyšší kvalitě svých vozů by ale měly získat svůj tržní podíl zpět. „Pro Peugeot a VW je úspěch v Íránu velmi důležitý,“ upozornil Jacinto. „Je to brána na Blízký východ,“ dodal.