Na rušení finančních úřadů doplatí lidé, varují starostové

Ministerstvo financí chce od nového roku zrušit 23 finančních úřadů. Starostové obcí, kterých se to týká, jsou proti. Tvrdí, že se kvůli tomu sníží dostupnost finanční služby, a dokonce už sepisují společné prohlášení. Plán na rušení úřadů s nimi prý nikdo nekonzultoval.
Daňový formulář dostavá razítko
Zdroj: ČT24
Video Obcím se nelíbí rušení menších poboček finančních úřadů
video

Obcím se nelíbí rušení menších poboček finančních úřadů

Obcím se nelíbí rušení menších poboček finančních úřadů

28.07.2015 U

Finančních úřadů bude méně

Jiránek: Rušení finančních úřadů může vést k odlivu podnikatelů

Starostové zasažených obcí sepisují iniciativu, kterou dosud podepsalo 12 z nich. „Dojde ke snížení kvality úrovně poskytovaných veřejných služeb, což negativně ovlivní život občanů,“ stojí ve zprávě, kterou všem 23 obcím poslal starosta města Orlová Tomáš Kuča.

Starostové si navíc stěžují, že s nimi věc nikdo nekonzultoval dopředu. „O to víc mě to mrzí, že se tuto zprávu dozvídám z médií a že se to nedozvím ani od ministerstva financí a ani od Generálního finančního ředitelství,“ ohrazuje se proti postupu Radek Reindl, starosta Podbořan v Ústeckém kraji. Právě v Podbořanech to budou mít lidé po zrušení pobočky finančního úřadu na nové pracoviště nejdál; finanční úřad se nachází až ve 40 kilometrů vzdálených Lounech.

„Jde to totálně, ale totálně proti proudu reformy veřejné správy, která měla ve vínku přiblížení těchto služeb občanovi,“ postěžoval si starosta Náměště nad Oslavou Vladimír Měrka. „Je to další krok, který oddaluje státní správu obyvatelům menších měst a regionů,“ souhlasí starosta Telče Roman Fabeš.

Rušení poboček finančních úřadů
Zdroj: ČT24

Finanční správa hodlá rušit pobočky proto, že nejsou plně vytěžované. Se zvyšující se elektronizací finanční správy klesá totiž počet poplatníků, kteří osobně navštěvují finanční úřady, a namísto toho komunikují se správcem daně elektronicky. Zrušením nejmenších územních pracovišť má dojít ke specializaci řady činností, ke zvýšení efektivity práce a k nemalé úspoře finančních prostředků za pronájmy, provoz a opravy budov.

„Jsou to úřady, v nichž pracuje převážně méně než 11 zaměstnanců, kteří vykonávají jen registrační a vyměřovací činnosti,“ tvrdí zástupkyně tiskové mluvčí Generálního finančního ředitelství Linda Paterová. Podle ní ale nejde o snižování stavů, protože zaměstnanci budou přesunuti na jiná pracoviště.

V každém kraji se jedná o 1 až 4 města, jejichž úřady se od 1. ledna 2016 změní na kontaktní místa. Ta mají na začátku roku obstarat hlavně podávání daňových přiznání k dani z příjmu a z nemovitostí. Finanční správa argumentuje tím, že byla provedena speciální analýza a definitivnímu rozhodnutí předcházel komplikovaný proces. „Rozhodnutí muselo přijít již s definitivní platností, aby platilo pro všechny zároveň,“ podotýká Linda Paterová.