Vláda začne jednat o mýtu, Ťok chce proces rozdělit do tří kroků

Praha – Jak to bude po roce 2016 s výběrem mýta na českých silnicích a dálnicích, by dnes měla projednat vláda. Ministr dopravy Dan Ťok totiž předloží kabinetu informace o přípravách tendru na provozovatele systému. Celý proces plánuje rozdělit do tří kroků, z čehož dva proběhnou formou tendru, což se nelíbí koaličním partnerům. V souvislosti s mýtem se dokonce mluvilo o Ťokově možné rezignaci. Šef hnutí ANO jej ale odejít nenechá.

Ilustrační foto
Zdroj: ČTK Autor: Drahoslav Ramík
Video Přibyl z ČVUT: Na ŘSD není nikdo, kdo rozumí IT
video

Přibyl z ČVUT: Na ŘSD není nikdo, kdo rozumí IT

Přibyl z ČVUT: Na ŘSD není nikdo, kdo rozumí IT

S6 29.07.2015

Švagr: Situace je složitá

Vláda ministerstvu dopravy na jaře nařídila připravit technologicky neutrální výběrové řízení na nového provozovatele mýtného systému – to znamená, že by dotyčná firma mohla přijít s jakoukoliv technologií výběru mýta a nemusela by nutně využívat mikrovlnné mýtné brány, které kolem silnic stojí nyní.

Současnému správci mýta, rakouské firmě Kapsch, končí desetiletý kontrakt v prosinci 2016. Stihnout do té doby výběr nového provozovatele ale úřad považuje za těžko proveditelné.

  • Pavel Přibyl, Dopravní fakulta ČVUT: „Nejlepší řešení by bylo, aby se udělal projektový tým, který dodnes není. A ten projektový tým se začal seriózně zabývat přechodem na tzv. výběrčího. V rámci ŘSD nebo někde okolo ŘSD by se vytvořila organizace, která by začala přejímat technologii od Kapsche.“

Ministr dopravy Dan Ťok proto přišel s návrhem, aby se celý proces rozdělil do tří kroků. První z nich by zahrnovala další provoz současné mikrovlnné technologie na dobu maximálně sedmi let. Během té doby chce resort vyčlenit ze systému kontrolu plateb a toků peněz, kterou si pod sebe převezme stát. Do budoucna by tak neměla za celý systém ručit jediná firma, jako je to nyní v případě Kapsche. Také by se měl „dosoutěžit“ výběr mýta na zbývajících úsecích silnic prvních tříd.

Až poté by měl následovat třetí krok, tedy konečná soutěž na provozovatele mýta. Zbude tak dost času na případný vstup nového správce – ať už si zvolí mikrovlnnou, satelitní nebo jakoukoliv jinou technologii. „Chceme udělat otevřenou soutěž na provozování stávající technologie. Až v dalších krocích se teprve budeme bavit o tom, jak tam zahrnout i jiné technologie,“ shrnul šéf resortu dopravy.

Neodpovídá to zadání vlády, postěžoval si premiér

Pokud by první fáze šla hladce, předpokládá ministerstvo její ukončení v srpnu příštího roku. Nový provozovatel by tedy měl čtyři měsíce na převzetí systému od Kapsche (ovšem pouze v případě, že se nikdo z neúspěšných uchazečů neodvolá k antimonopolnímu úřadu).

Ťokův postup se nelíbí koaličním partnerům – v první fázi totiž předpokládá pokračování současné technologie, přestože kabinet v dubnu ministerstvu dopravy zadal přípravu technologicky neutrálního výběrového řízení.

„Ten návrh je konzervativní, a to neodpovídá zadání vlády, vláda chtěla, aby to bylo technologicky neutrální,“ namítá premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD), podle kterého navíc materiál neřeší ani objíždění mýtných bran po silnicích nižších tříd. „My nejsme úplně spokojení, ale doufám, že se posuneme na jednání vlády dál,“ přidal se předseda lidovců a vicepremiér Pavel Bělobrádek.

Protože ministr Ťok nesplnil zadání koalice, začalo se dokonce mluvit o jeho odchodu z vlády. Sám Ťok ale považuje navržené řešení za splnění úkolu. Postavil se za něj i šéf hnutí ANO, které ministra dopravy do vlády nominovalo. „Nebudeme měnit ministerstva a nebudeme měnit ministra,“ prohlásil rezolutně Babiš.

Elektronické mýtné se v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a na vybraných úsecích silnic první třídy. Celkem je v systému zaregistrováno přes 800 000 kamionových palubních jednotek. Za celý loňský rok se na mýtném vybralo 8,7 miliardy korun, což je meziroční nárůst o 160 milionů korun.