Potraviny koupené přes internet jsou stále oblíbenější

Přes čtvrt milionu Čechů už vyzkoušelo nákup potravin po internetu. Jejich počet navíc neustále roste – jen loni utratili zákazníci za potraviny na síti více než tři miliardy korun, letos už by to mělo být 5,5 miliardy.

Zdroj: ČTK/PICTURE ALLIANCE/CHROMORANGE Autor: Tobias Flaccus

Prodej potravin online funguje v Česku tři roky a využívá jej každý desátý uživatel internetu. Největším prodejcem je Tesco, které se službou v tuzemsku začínalo a obsloužilo touto cestou už 165 000 zákazníků. "Lidé hlavně kupují pečivo, zeleninu a minerální vody," uvedl mluvčí Václav Koukolíček. Podle řetězce zájem o dovážku potravin roste o desítky procent ročně.

Naklikat si nákup na obrazovce počítače a nechat si tašky donést až domů můžou zákazníci na několika serverech. A další značky jako například Billa nebo Kaufland o spuštění svého internetového obchodu uvažují. "Česká ekonomika je v lepší kondici a zvyšuje se spotřeba domácností. Myslím si, že je to trend budoucnosti," říká prezidentka Svazu obchodu a cestovního ruchu Marta Nováková.

Například obchodu Rohlik.cz podnikatele Tomáše Čupra se na konci května poprvé podařilo překonat hranici 1000 objednávek denně a měsíční obrat se nyní pohybuje v řádu desítek milionů korun. Za celý letošní rok plánuje podnikatel obrat 400 milionů korun a v roce 2016 by měl překročit hranici jedné miliardy korun.

Stejně jako u každého internetového nákupu, i u potravin by měl být spotřebitel ostražitý a dodávku si vždy před převzetím zkontrolovat. Reklamovat zboží je nejlepší hned, později je to možné v kamenném obchodě firmy nebo na její centrále.

Dvě třetiny lidí nakupují on-line

Češi se obecně nákupů na síti nebojí – využívá je 66 procent spotřebitelů, což je vůbec nejvíc v Evropě. Jen v prvním pololetí letošního roku by měla hodnota zboží prodaného v internetových obchodech dosáhnout 35 miliard korun (o 20,6 procenta víc než ve stejném období loni). Nejvíce se prodává elektronika, počítače a spotřebiče do domácnosti. Potraviny mají menší podíl, patří ale k nejrychleji rostoucím kategoriím.

Nárůst internetového prodeje je podle ředitele portálu Heureka Tomáše Bravermana bezprecedentní. "Roky předtím e-commerce taky rostl, zhruba 11, respektive 13 procent, ale dvacetiprocentního růstu zdaleka nedosahoval. E-commerce opravdu zažívá zlaté časy," míní Braverman. Loni dosáhl celkový obrat internetového prodeje 67 miliard korun.

Tolik e-shopů jako v Británii

Prodej potravin má prý ještě rezervy. "Jídlo sice zaznamenává celkem výrazný boom, je to kategorie, kde se dělají opakované nákupy, ale zatím na to Češi úplně nepřišli. Nedůvěřují kvalitě, chtějí si zejména čerstvé potraviny vybrat sami," podotkl Braverman. "Myslím si, že Češi se na to velmi rychle naučí a objeví pohodlnost nákupu potravin on-line."

Za raritu považuje Braverman vysoký počet e-shopů v Česku – republika je v tomto ohledu dokonce světovým lídrem. "Máme přes 37 000 e-shopů, což je podobný počet jako ve Velké Británii, kde je ale 65 milionů lidí. Například v čtyřicetimilionovém Polsku je zhruba 10 000 e-shopů." Růst počtu internetových obchodů už se ale v tuzemsku zastavil.