Google: Sběr dat na internetu? Zásadní je možnost říct ne

Problémem dnešního internetu není ani tak to, že by firmy věděly o svých zákaznících příliš mnoho informací, ale spíš skutečnost, zda lidé vědí, jaká data o nich kdo získává, zda mají na výběr a možnost říct ne. V exkluzivním rozhovoru pro Českou televizi to řekl viceprezident společnosti Google pro německy mluvící země a střední Evropu Philip Justus.

Viceprezident společnosti Google pro německy mluvící země a střední Evropu Philip Justus

Google pracuje na věcech, jako je samořídící auto nebo třeba chytré brýle. Ale proč? K čemu to je společnosti, jejíž byznys leží hlavně na internetu?

Google začal před 17 lety jako vyhledávač. Ale úlohou firmy je třídit světové informace a dělat je co nejdostupnější a užitečné. Vyhledávání je klíčovou součástí, ale děláme i další věci a chceme řešit hlavně velké světové problémy.

O jakých problémech mluvíte?

Například na světě je teď 2,5 miliardy lidí s přístupem k internetu, ale na planetě žije 7 miliard lidí - víc než půlka obyvatelstva nemá internet, to chceme měnit.

Podle bývalého šéfa Applu Johna Sculleyho získávají dnes lidé díky internetu velkou moc proti společnostem. Já si myslím opak - firmy neměly díky internetu nikdy větší sílu proti zákazníkům. Vědí toho o nás hodně.

Díky internetu má každý po ruce ohromné množství informací. Stejný přístup k nim má člověk z vlády z bohaté země jako volič v méně rozvinutém státu. To dává velké možnosti komukoliv, kdo je k internetu připojený. Ano, je také pravda, že firmy rozumí zákazníkům díky němu lépe. Ale jak firmy, tak zákazníci se stávají chytřejšími a mají mnohem víc možností. To je ve výsledku dobrá věc.

Nemají ale společnosti těch informací o nás až moc?

Důležité pro nás všechny je vědět, jaké informace o nás společnosti mají a mít možnost volby si vybrat. Takže to vlastně není ani tak problém toho, že by měl někdo příliš mnoho informací, ale jestli vědí zákazníci, o jaké informace se jedná, jestli mají na výběr a možnost říct ne.

Video Justus: Digitál je věc mezinárodní, nikoli národní
video

Justus: Digitál je věc mezinárodní, nikoli národní

Jak teď nejlépe podnikat na internetu?

Pro firmy je internet skvělé místo, kde hledat nové zákazníky. Znamená to být na webu vidět, lidi vás musí najít. Ale jen to nestačí. Je třeba síť proaktivně využívat - sledovat, kdo se o produkty zajímá a odkud je. Web je také výborná platforma, jak svůj byznys dostat do zahraničí. Spolupracujeme v Česku s několika firmami, které využily síť k hledání nových zákazníků velmi chytře.

Nejen firmy v Česku si ale stěžují, že proniknout na zahraniční trhy je opravdu velmi těžké. Každý stát má jiné zákony, což je velkou překážkou. Bude evropský trh podle vás opravdu někdy jednotný?

Musíme to změnit. Zdá se, že teď tu je politická vůle. Evropská komise chce vytvořit jednotný digitální trh a státy EU se tomu také zdají být nakloněny. Každý musí trochu ustoupit a říci ano, jsme ochotni upravit některé vlastní zákony pro tuhle evropskou platformu. Ale musíme to jako Evropané udělat, nemůžeme žít v Evropě s 28 různými pravidly a digitálními prostory. Takhle digitální svět nefunguje - digitál je něco, co je mezinárodní, nikoli národní.

Jaké jsou rozdíly v digitálním světě napříč Evropou?

Evropa si je vlastně dost podobná. Pro většinu států znamená internet místo, kde vznikají nové pracovní příležitosti a kde firmy hledají nové zákazníky. Rozdíly tu ale jsou. Když porovnáme všech 28 států, vidíme, že v některých je složitější přesvědčit podnikatele, hlavně ty menší, že internet je místo i pro ně, že není jen pro velké firmy.

Internet čím dál tím víc míří do mobilních telefonů a tabletů. Je to správná cesta?

Už deset let mluvíme o tom, že mobilní internet přijde. Teď už je tady. V mnoha státech světa už víc než 50 procent vyhledávání na internetu probíhá přes mobilní zařízení. Podobně je to třeba při sledování videí na internetu. Takže zákazníci už to udělali - mobilní internet používají stále víc. Změnilo se to hlavně v posledních pěti letech. Není se proto třeba ptát, jestli je na to moc brzy, protože lidi už se dávno rozhodli, že chtějí většinu věcí používat na mobilních zařízeních. A obchodníci se tomu musí přizpůsobit.