Jsou „české“ potraviny opravdu české? Stát to zkontroluje, slibuje Jurečka

Praha - Řada reklamních nápisů na obalech je podle ministra zemědělství Mariana Jurečku pro spotřebitele matoucí. Z tohoto důvodu bude kontrolovat pravdivost označení českého původu přímo stát. Jurečkův resort navíc připravil dvě nová oficiální označení pro výrobky tuzemského původu.

„Chceme do toho vyhláškou vnést pořádek, aby naše dozorové orgány byly schopny kontrolovat, jestli označení, které tam výrobce nebo prodejce uvádí, je klamavé, či není,“ uvedl Jurečka, podle něhož se za poslední přibližně dva tři roky rozmohl trend, kdy obchodní řetězce označují spoustu potravin tak, že mají nějaký vztah k Česku. Zákazníci se v tom podle Jurečky ztrácejí. „Mám někdy pocit, že 'z lásky k Česku' je spoustu výrobků, které toho ani mnohdy s Českou republikou moc společného nemají,“ uvedl ministr. „Z lásky k Česku“ je reklamní slogan obchodního řetězce Kaufland.

Dana Večeřová, ředitelka marketingu a komunikace z Potravinářské komory, k tomu dodává, že snaha obchodníků označovat své zboží jako české jde ruku v ruce s tím, jak se Češi začínají více zajímat o to, co skutečně jedí. „Například ovocnáři a zelináři si stěžují, že se mnohdy objevuje klamavé označení země původu právě i u ovoce a zeleniny, protože třeba jablka upřednostňují lidé právě ta česká,“ uvedla Večeřová.

Ministr také zopakoval, že resort připravil vyhlášku, která umožní novým způsobem označovat potraviny podle jejich tuzemského původu. Označení budou dvě, a to „Česká potravina“ a „Vyrobeno v České republice“.

Obě označení by měla začít platit v dalších měsících. Ministerstvo zemědělství chce nadále podporovat i značku Regionální potravina, o osudu značky Klasa se nyní rozhoduje. V případě všech těchto označení může Jurečka podle Večeřové počítat i s podporou Potravinářské komory.