Evropská komise zřejmě napadne německé mýtné u soudu EU

Brusel/Berlín - Evropská komise se chce kvůli připravovanému mýtu na německých dálnicích pro osobní vozy obrátit na Soudní dvůr EU. Dnes to s odvoláním na zdroje z Evropské komise na svém webu napsal německý deník Die Welt. Německo se mýtné chystá zavést příští rok, platba dolehne zejména na zahraniční řidiče, neboť Němcům se o roční poplatek za používání dálnic sníží daň z vlastnictví vozidla. Právě zvýhodnění Němců je kritizováno jako nepřípustná diskriminace cizinců.

„Proti Německu zahájíme řízení kvůli porušení unijního práva ve věci mýta pro osobní vozy, neboť diskriminuje zahraniční řidiče, což je v rozporu s právem EU,“ citoval Die Welt svůj zdroj. Německo kvůli chystanému zpoplatnění dálnice dostalo nejen z Bruselu řadu doporučení ke změnám, které ale podle listu nechce připustit.

Zavedení mýtného na německých dálnicích pro osobní automobily již schválily obě německé parlamentní komory. Výše poplatku bude záviset na ekologické náročnosti provozu auta. Rozpětí ročního poplatku by mělo být 22 až 130 eur (asi 604 až 3567 Kč). Poplatek ovšem dopadne hlavně na zahraniční řidiče, neboť Němcům se o roční mýtné následně sníží daň z vlastnictví vozidla.

Předpokládaná cena poplatků na německých dálnicích pro vybrané typy vozů
Zdroj: ČTK

Svou vlastní stížnost směřovanou evropské komisi už avizovalo před dvěma týdny Rakousko. Nařízení Německa je podle Vídně vůči vybraným řidičům diskriminační. Na to poukazuje i posudek univerzity v Innsbrucku, který Rakousko do Bruselu poslalo. V něm se píše, že „současné zavedení mýtného, které v zásadě diskriminací není, a snížení daně z vlastnictví vozidla pro auta zaregistrovaná v Německu, představuje nepřímou diskriminaci na základě státní příslušnosti“. Právo EU diskriminaci cizinců zakazuje.

Německo je poslední velkou evropskou tranzitní zemí, kde řidiči osobních aut za jízdu po dálnicích neplatí. Bezplatné dálnice pro osobní auta jsou dále v Dánsku, Estonsku, Finsku, Nizozemsku, Lichtenštejnsku, Lucembursku, Monaku a ve Švédsku.

V České republice platí osobní auta mýtné prostřednictvím takzvaných dálničních známek od roku 1995. Od roku 2007 začala nákladní auta platit mýtné na dálnicích podle počtu ujetých kilometrů, zatímco u osobních aut zůstal časový poplatek.

Ilustrační fotoNa rozdíl od České republiky nebude Německo vydávat dálniční známky, které by se lepily na čelní sklo. Systém bude elektronický a zaplacení jízdy po dálnici budou kontrolovat mýtné brány snímáním registrační značky vozidla, podobně jako v Maďarsku. Poplatky za užití dálnic bude možné zaplatit po internetu nebo na čerpacích stanicích.

Německo má na svém území 12 800 kilometrů dálnic a dosud patřilo mezi několik málo evropských zemí, kde se ještě za užívání dálnic neplatí. Podle Dobrindta by zpoplatnění dálnic mělo státu vynést zhruba 500 milionů eur (13,7 miliardy korun) ročně, které budou účelově vázány na údržbu a rozvoj dopravní infrastruktury.