ČTÚ pokutuje Vodafone za automatické dokupování mobilních dat

Praha – Mobilní operátor Vodafone dostal od Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ) pokutu jeden milion korun za to, že zákazníkům automaticky aktivoval dokupování mobilních dat. Regulátor to označil za nekalou praktiku. Rozhodnutí zatím není pravomocné, Vodafone se proti němu odvolá.

Vodafone loni v září aktivoval zákazníkům, kteří měli sjednaný datový tarif, automaticky a bez jejich souhlasu službu „Data nad rámec balíčku“. Těm, kteří vyčerpali datový limit a neprovedli deaktivaci služby, se tak obnovoval příjem určitého objemu dat v původní rychlosti. Samotné obnovení datových služeb navíc firma zpoplatnila částkou 49 korun.

Telekomunikační úřad nyní takový postup označil za nekalý a Vodafonu udělil milionovou pokutu. Kromě toho nařídil smlouvy změnit do původního stavu.

  • "Pokud mi třeba někdo pošle odkaz na fotoalbum z dovolené a já si to otevřu na mobilu, pak velmi rychle mohu vyčerpat svůj datový balíček, aniž bych tušil, co dělám," říká redaktor mobil.idnes.cz Luděk Vokáč.

Podle mluvčí Vodafonu Markéty Kuklové ze statistik vyplývá, že více než tři čtvrtiny zákazníků, kteří překračují svůj datový limit, využívají automatické dokoupení dat a jsou s touto formou účtování dlouhodobě spokojení. „Těm zákazníkům, kteří s novým účtováním dat nesouhlasili, jsme dle zákona umožnili bez sankce odstoupit od smlouvy.“

Video Mobilní data? Vzorem by nám mělo být Finsko a Lotyšsko
video

Mobilní data? Vzorem by nám mělo být Finsko a Lotyšsko

Mobilní data? Vzorem by nám mělo být Finsko a Lotyšsko

eko, 29.5.2015

Datový balíček lze vyčerpat velmi rychle

Vokáč: Automatické dokupování je nevhodně nastavené

Vodafone se domnívá, že úřad ve svém rozhodnutí potvrdil, že změna účtování proběhla v souladu se zákonem. „Rozcházíme se však v hodnocení, zda se jedná o novou službu, a proto proti rozhodnutí o pokutě podáme rozklad,“ doplnila Kuklová.

Zpoplatněné automatické obnovení datového limitu zavedl od poloviny května u svých klientů také mobilní operátor O2. Regulátor avizoval, že zahájí správní řízení i s touto společností. „Účastníkům, kteří mají pocit, že jim byla data neoprávněně účtována bez jejich souhlasu, úřad doporučuje daný postup u operátora reklamovat. Zůstanou jim tak zachována práva a lhůty pro případné vedení řízení o námitce proti vyřízení reklamace,“ poradil mluvčí telekomunikačního úřadu Martin Drtina.

ČTÚ považuje jednání firem za agresivní obchodní praktiku podle zákona o ochraně spotřebitele, protože spotřebitelům byla účtována cena služeb, které si neobjednali.

"Naším vzorem by mělo být Finsko nebo Lotyšsko. Tam by se nic takového stát nemohlo, protože ve Finsku dva ze tří místních operátorů postupují tak, že má spotřebitel za 25 až 30 eur neomezené volání, sms a naprosto neomezená data bez jakýchkoliv limitů. To samé je víceméně i v Lotyšku. A také podle toho vypadá spotřeba, protože zákazníci se vůbec nebojí internet v mobilu využívat," uvedl Ondřej Malý, člen Rady Českého telekomunikačního úřadu.