Železniční dopravu v Německu zkomplikuje další stávka

Berlín – Němečtí odboráři připravují další stávku. V úterý odpoledne zastaví práci strojvůdci nákladních vlaků, osobní dopravy se akce dotkne od středy. Podle odhadů by stávka měla trvat do příštího týdne.

  • Při předchozích protestních akcích jezdila na dálkových trasách třetina vlaků, na regionálních zhruba polovina.
  • Předchozí stávky zasáhly i spojení Německa s Českem: vlaky na trati z Prahy do Berlína končily v Drážďanech. 

Zastavení vlaků dopadá na celou německou společnost. Lidé se nemohou dostat do práce, vázne přeprava zboží i turistický ruch. Ekonomika tak přichází o zhruba sto milionů eur každý den. „Je to bezohledné a nezodpovědné,“ konstatoval Ulrich Weber z vedení Deutsche Bahn (DB). „Tyto stávky škodí všem, stojí čas a peníze a nijak nás neposouvají k řešení (sporu o pracovní podmínky),“ uvedl.

„Jeden den stávky příjde Deutsche Bahn (DB) až na deset milionů eur. To je finanční zásah, ale poškození naší pověsti je mnohem závažnější,“ prohlásil mluvčí DB Achim Strauss. 

  • Angela Merkelová, německá kancléřka: „Na stávky mají v Německu právo. Tak jako tak jsem přesvědčena, že tyto stávky zatěžují spoustu lidí a firem. Musí se udělat vše pro to, aby byl dosažen kompromis.“ 

Spor mezi vedením DB a odboráři trvá už devět měsíců. Strojvůdci žádají zvýšení platů o pět procent a zkrácení pracovní doby z 39 na 38 hodin týdně. Dosavadní jednání přitom žádný posun nepřinesla.  

Berlín chystá zákon namířený proti menším svazům

Odborářům ale dochází čas - v Německu se projednává zákon, který malé svazy prakticky vyřadí ze hry. Právě svaz strojvůdců, který je ve stávkování poslední dobou nejaktivnější, je na německých železnicích tím menším. „Ve finále se mohou spokojit s nějakým výrazným navýšením platů. Ale musí to stihnout během následujícího měsíce, maximálně dvou, protože pak už budou mít malou vyjednávací schopnost, pokud ten zákon projde,“ podotkl analytik Tomáš Menčík. 

Odboráři tak pro své členy chtějí získat co nejvíc výhod, dokud ještě mohou. Druhou variantou je sloučení se svazem, zastupujícím průvodčí a personál jídelních vozů. K tomu ale zase nechtějí přistoupit DB - nově vzniklý svaz by totiž získal velice silnou pozici. 

Další rekordní stávka německých strojvůdců na obzoru (zdroj: ČT24)

Strojvůdci v době stávky nemají právo na mzdu, odbory jim ale vyplácejí náhrady. Dosud činila výše denních náhrad 75 eur (2000 korun), odboráři je chtějí zvýšit na 100 eur (2700 korun). Zároveň chtějí odbory zrychlit vyplácení náhrad, na něž museli dosud stávkující strojvůdci čekat i několik měsíců, uvedl německý bulvární deník Bild. 

Poslední stávka strojvůdců byla na počátku května a trvala rekordních šest dní. Protestní akce způsobila velké problémy v zemi, kde železniční síť denně využívá 5,5 milionu cestujících a denně se po železnici přepraví pětina nákladu, tedy 620 tisíc tun.