Ťok: Když nebude Kapsch spolupracovat? Poradíme si sami

Praha – Pokud neposkytne firma Kapsch potřebné informace k mýtnému systému všem účastníkům budoucího tendru, předá jim je přímo stát. V rozhovoru pro Lidové noviny to řekl ministr dopravy Dan Ťok (ANO). Česko tak podle něj ponese riziko i v případě, že by ho kvůli tomu chtěla firma napadnout u soudu.

„Potřebujeme se dohodnout s Kapschem, aby umožnil všem soutěžícím nahlédnout do střev současného systému,“ řekl ministr v rozhovoru pro deník. „Myslím, že i v případě, kdy taková dohoda nebude, to umožníme. Prostě poneseme riziko, že nás bude Kapsch nějakým způsobem stíhat,“ dodal s tím, že ale nevidí důvod, proč by firma neměla být vstřícná. Jednak má se státem uzavřený poměrně velký byznys i mimo mýtný systém a jednak má šanci v tendru sám uspět.

Vláda už schválila harmonogram přípravy soutěže na nového provozovatele mýtného systému v polovině dubna. Ministerstvo dopravy tak mohlo začít připravovat technologicky neutrální výběrové řízení, jehož základní parametry má předložit do konce července. Stávající smlouva se společností Kapsch vyprší koncem příštího roku, nový provozovatel by měl mýtný systém spravovat dalších deset let.

Elektronická viněta od firmy Kapsch
Zdroj: ČTK
Autor: Josef Horázný

Není jisté, jestli se stát s Kapschem skutečně dohodne

Harmonogram počítá s vypsáním soutěže na jaře 2016. Smlouvu s vítězem by pak měl stát podepsat v září téhož roku. Plán má ale řadu rizik – například nepočítá s tím, že by se někdo z neúspěšných uchazečů odvolal k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Také předpokládá součinnost současného provozovatele, rakouské firmy Kapsch.

„Řekl jsem panu ministrovi, že neznám ve světě situaci, kdy by rozumný hospodář měnil svůj spolehlivý a vyzkoušený mýtný systém. Upozornil jsem ho také, že změna fungujícího systému bude vždy ta nejdražší a nejrizikovější varianta,“ prohlásil v dubnu Georg Kapsch, majitel rakouské společnosti Kapsch. Pro případ, že by společnost se státem nespolupracovala, plánuje ministerstvo vypsat soutěž, která by nezohledňovala již vybudovanou infrastrukturu. Tím by ovšem byla znehodnocena investice ve výši šesti miliard korun (pět miliard za mýtné brány a miliarda za palubní jednotky).

Propočet ceny zakázky zatím ministerstvo nemá; očekává, že vyjde ze soutěže. „Ale myslím si, že určitě dosáhneme lepšího poměru mezi tím, kolik vybereme z mýta a kolik zaplatíme za provoz,“ prozradil nedávno ministr dopravy Dan Ťok (nestr. za ANO)v rozhovoru pro Týden v politice. Nyní náleží firmě Kapsch a jejím subdodavatelům z vybraného mýtného 18 až 20 procent (loni se vybralo 8,7 miliardy korun, od zahájení provozu pak téměř 58 miliard).