O2 do března zdvojnásobila zisk, analytici ale investici do akcií nedoporučují

Praha - Největší tuzemská telekomunikační firma O2 v letošním prvním čtvrtletí meziročně zdvojnásobila čistý zisk na 1,2 miliardy korun. Konsolidované výnosy se zvýšily téměř o čtyři procenta na 11,2 miliardy Kč. Za růstem stojí zvyšující se zájem zákazníků, stoupající datové výnosy v mobilním segmentu i výsledky dceřiné O2 Slovakia. Firma se tak za leden až březen vrátila k růstu výnosů poprvé po šesti letech.

„Na našich výsledcích se podílely všechny divize a segmenty, a to nejen díky řadě úspor a zefektivnění, ale také díky mnoha zjednodušujícím a prorůstovým aktivitám. Věřím, že jsme v mnoha oblastech nastartovali pozitivní trend,“ uvedl generální ředitel O2 Tomáš Budník.

Výsledky společnosti, kterou od loňska ovládá skupina PPF, předčily očekávání analytiků. Ti po upozornění ze strany O2, že hospodaření se vyvíjí nad očekávání dobře, předpovídali růst výnosů okolo jednoho procenta a zvýšení zisku o tři čtvrtiny. Ale firma tak podle analytika Patria Direct Tomáše Tomčányho překonala konsenzuální očekávání téměř o dvacet procent, především díky nižším provozním a restrukturalizačním nákladům při mírném růstu tržeb. „Výsledky celkově hodnotíme mírně pozitivně. Nicméně z důvodu již schváleného štěpení firmy v tuto chvíli investici do akcií O2 CR nedoporučujeme,“ podotkl.

Majoritu téměř 85 procent O2 vlastní investiční skupina PPF Petra Kellnera. Ta nedávno rozhodla, že se O2 od června rozdělí na operátora a správce sítí. Výnosy v mobilním segmentu stouply o 0,4 procenta na 4,7 miliardy Kč. Celkový počet mobilních zákazníků se meziročně snížil o jedno procento na 5,013 milionu, množství tarifních klientů ale o jedno procento stouplo na 3,27 milionu. Celkový mobilní hlasový provoz generovaný zákazníky O2 se díky neomezeným tarifům zvýšil o dvě procenta na 2,876 miliardy minut.

Celkem 75 procent prodaných mobilů byly chytré telefony a jejich podíl v síti se tak zvýšil o osm bodů na 42 procent. Počet uživatelů internetu v mobilu stoupl o 14 procent na 1,4 milionu, výnosy z datových služeb tak meziročně stouply o šest procent.


Příjmy v segmentu pevných linek vzrostly o tři procenta na 4,9 miliardy Kč. Pevný internet od O2 mělo na konci prvního čtvrtletí zavedeno 931 tisíc domácností, což představuje meziroční nárůst o 13 tisíc. Počet zákazníků digitální televize O2 TV se zvýšil o 16 procent na 188 tisíc. Služba O2 TV Go, která umožňuje díky stejnojmenné aplikaci sledovat televizní vysílání na mobilních zařízeních, eviduje 300 tisíc stažení.

„U výsledků stojí za to ocenit růst výnosů v segmentu pevných linek při jejich pokračujícím poklesu o deset procent. V nákladové oblasti jsme opět pozorovali silnější tlak na osobní náklady, když počet zaměstnanců klesl výrazněji proti našim očekáváním. A neměl by být opomenut tradiční přínos růstu podnikání na Slovensku, posílenému v konsolidovaném účetnictví slabším kurzem koruny vůči euru,“ uvedl analytik BH Secutiries Petr Hlinomaz.

Výnosy 58 milionů eur dceřiného mobilního operátora O2 Slovakia se na celkových výsledcích skupiny podílely 15 procenty. Celkový počet zákazníků na Slovensku stoupl o osm procent na 1,7 milionu a provozní zisk EBITDA vzrostl meziročně o pětinu na 19,6 milionu eur.

Telefonování
Zdroj: ČTK/WAVEBREAK/
Autor: Wavebreak Media LTD

T-mobile zvýšil v prvním čtvtletí tržby, ale zákazníci utratili méně

Mobilní operátor T-Mobile, který je od roku 2002 součástí mezinárodní telekomunikační skupiny Deutsche Telekom, zvýšil za leden až březen celkové tržby meziročně o 11 procent na 6,56 miliardy korun. Provozní zisk stoupl o půl procenta na 2,55 miliardy Kč. Počet mobilních zákazníků vzrostl o 1,4 procenta na 5,99 milionu. Společnost nově do svého hospodaření zahrnuje i výsledky provozovatele pevných sítí GTS, kterého koupila.

V prvním čtvrtletí dál rostl objem prodaných telekomunikačních služeb, ale zákazníci v průměru utratili méně. Tržby z mobilních služeb klesly o šest procent na 4,4 miliardy Kč. Průměrný měsíční výnos na mobilního zákazníka (ARPU) meziročně klesl o sedm procent na 245 Kč, přičemž podíl nehlasových služeb stoupl o čtyři procentní body na rekordních 41 procent.

Za leden až březen zákazníci T-Mobile provolali v mobilní síti v průměru 154 minut měsíčně, což je o pět procent více ve srovnání s loňským rokem. Objem přenesených dat se zvýšil o 38 procent na téměř 3209 terabytů. Počet tarifních zákazníků se zvýšil o čtyři procenta na 3,52 milionu.

Chytrý telefon
Zdroj: ISIFA/Thinkstock
Autor: iStock/LDProd

Třetí mobilní operátor, společnost Vodafone, podle zástupkyně mluvčí Adély Konopkové čtvrtletní výsledky nezveřejňuje. Výsledky za celý finanční rok, který skončil na konci března, ještě nejsou k dispozici a budou zveřejněny ve výroční zprávě.