Operátoři mění smlouvy, kdy chtějí. Zřejmě ne nadlouho

Praha – Většina operátorů může měnit smlouvy, které se zákazníky uzavřela, téměř kdykoliv. Proto je podle Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ) třeba nastavit přísnější pravidla. Samotné společnosti ale namítají, že postupují přesně podle zákona.
Zdroj: ISIFA/Thinkstock Autor: iStock/LDProd

„Žádné rozšíření služeb, rychlejší internet, nic. Prostě jen víc peněz od nás, aby někde postavili třeba rychlejší síť,“ popisuje své zkušenosti Vladimíra Bezecká, která si loni pořídila internet za necelých 300 korun. Od té doby jí ho ale operátor dvakrát zdražil a dnes platí už skoro 400 korun, tedy o třetinu vyšší částku, než jakou na začátku podepsala.

Problém je ve všeobecných smluvních podmínkách, kde se totiž o změně smlouvy a tedy i ceny většinou mluví, a tím, že je lidé často bez přečtení podepíšou, vzniká situace, kdy má operátor volné ruce a může cenu kdykoliv navýšit. Zákazník tak většinou podepisuje věty typu: „Operátor je oprávněn měnit Všeobecné podmínky v celém rozsahu.“ Podobné vágní formulace chce ale ČTÚ odstranit. Podle úřadu by mělo být jasně určeno, kdy, jak a za jakých podmínek se může smlouva měnit. „Musí být jasný rozsah takové změny a důvod takové změny,“ uvedl mluvčí ČTÚ Martin Drtina. To ale operátorům už nepřímo nařizuje i nový občanský zákoník.

Video ČTÚ si chce došlápnout na operátory
video

ČTÚ si chce došlápnout na operátory

Přísnější pravidla by podle úřadu zlepšila také postavení lidí vůči firmám, za kterými stojí velké právnické týmy. Operátoři ale tvrdí, že už teď postupují přesně podle zákona:

  • Naše smluvní podmínky beze zbytku splňují zákonem dané požadavky. (T-Mobile)
  • Na některé dílčí závěry uvedené ve zprávě ČTÚ máme jiný právní názor. (O2)
  • Vždy postupujeme s maximálním respektem vůči potřebám svých zákazníků (Vodafone)

Úplně bezmocní ale zákazníci nejsou. V případě, že se změnou smlouvy nesouhlasí, mají ji v prvé řadě u svého operátora reklamovat. „Pokud mu bude reklamace zamítnuta, může se zákazník obrátit na ČTÚ s návrhem na vyřízení námitky proti takové reklamaci,“ dodává Drtina. A úřad zároveň naznačuje, že v těchto sporech většinou vyhrává zákazník, a to právě proto, že operátoři podle ČTÚ podmínky nového občanského zákoníku přehlížejí.