Přestavba Panamského průplavu jde do finále

V noci na středu začala závěrečná fáze rekonstrukce Panamského průplavu. Na místo byla usazena poslední z 16 masivních vrat. Zbývá už jen to nejdůležitější – napustit do kanálu vodu. Poté by mělo průplavem ročně projít třikrát víc nákladu než před rekonstrukcí.
Video Přestavba Panamského průplavu jde do finále
video

Přestavba Panamského průplavu jde do finále

Jedna z největších staveb lidstva prochází rekonstrukcí za bezmála 17 miliard dolarů. Teď už je projekt v samotném závěru. „Máme už jen necelý rok na to, abychom stavbu dokončili. Teď budeme postupně zaplavovat jednotlivé komory. Musíme to ale dělat tak, abychom mohli otestovat vrata a ventily. Musíme mít jistotu, že vše pracuje tak, jak má,“ vysvětlil Robert Roy, panamský ministr pro záležitosti týkající se průplavu. „1. dubna 2016 bude průplav otevřen pro mezinárodní lodní dopravu,“ dodal.

Modernizace průplavu byla zahájena v roce 2007 a měla být hotova v roce 2014, u příležitosti stého výročí jeho vzniku. Projekt ale poznamenaly opakované průtahy a zvyšování ceny. Rozšiřování kanálu provádí konsorcium firem z Belgie, Itálie, Panamy a Španělska.

Navzdory všem komplikacím je zahájení poslední fáze stavby vnímáno jako významná událost. „Je to nesmírně důležitý milník. Jsou to poslední vrata. Ukončili jsme významnou fázi elektro-mechanické části projektu,“ pochvaluje si výkonný viceprezident Panamského průplavu Ilya Marotta.

Kanál v Panamě byl otevřen v roce 1914. Přečtěte si o jeho historii.


Doposud mohly panamským průplavem plout lodě do nosnosti 75 000 tun. Od příštího roku kanál zvládne dvakrát tak veliké. A budou se moct plavit tam i zpátky zároveň. „Někdy v roce 2005, 2010 se panamským průplavem proplavilo kolem 200 milionů tun ročně. Plány jsou takové, aby se výhledově množství nákladu ustálilo na 600 milionů tun ročně,“ popsal kapitán dálné plavby Jindřich Vodička.

Rekonstrukce by měla používání Panamského průplavu také zlevnit. Platí se podle kapacity plavidla, doposud vyšla jedna cesta v průměru na 60 000 dolarů. Rekordmanem je loď Disney Magic, kterou plavba vyšla na 331 000 dolarů. Panamským průplavem prochází asi pět procent veškeré světové námořní dopravy, nejvíce ho využívají Spojené státy a Čína.

Už před dvěma lety přitom nikaragujský parlament schválil projekt na výstavbu mezioceánské vodní cesty, která by měla Panamskému průplavu konkurovat. Lodní experti ho ale tehdy hodnotili jako těžko uskutečnitelný. Místní obyvatelé navíc proti tomuto plánu protestují.

Mapa chystaného průplavu napříč Nikaraguou
Zdroj: ČT24