Na co máte jako spotřebitel právo? Brusel poučí i mladé

Přísnější pravidla pro e-shopy a firmy, které půjčují peníze – takový je plán Evropské unie, která tímto krokem reaguje na ne zrovna férové chování obchodů, ale i na stále rostoucí počet podvodníků. Než ale k samotnému zpřísnění dojde, spustila Evropská komise dvě informační kampaně, jež mají za úkol seznámit lidi s tím, jaká mají jako spotřebitelé práva a jak postupovat v případě problému. U úvěrů je kampaň zaměřená hlavně na mladé lidi do 35 let.

„Z výzkumu vyplynulo, že spotřebitelé se často spokojí s informacemi od své banky nebo přátel, aniž by zcela porozuměli smluvním podmínkám. Věříme, že se nám díky těmto dvěma informačním kampaním podaří zvýšit informovanost spotřebitelů o jejich právech zakotvených v právu Evropské unie,“ uvedla česká eurokomisařka pro spravedlnost, ochranu spotřebitelů a otázky rovnosti pohlaví Věra Jourová (ANO) s odkazem na průzkum společnosti TNS, který ukázal, že 40 procent Čechů se necítí být dostatečně informováno o svých právech souvisejících se spotřebitelskými úvěry, a že řada z nich navíc nečte podmínky pečlivě.

Česká obchodní inspekce loni zkontrolovala asi 270 smluv a více než polovina z nich byla v rozporu se zákonem. „Spotřebitelé si nečtou to, co podepíší. Protože pak, až to podepíší, tak zjišťují, co podepsali a obrací se na Českou obchodní inspekci, aby zpětně překontrolovala už uzavřené smlouvy,“ popisuje současnou praxi mluvčí ČOI Jiří Fröhlich.

Kampaň týkající se právě úvěrů cílí především na mladé lidi ve věku 18 až 35 let, kteří uvažují o své první půjčce. Podle Jourové půjde zejména o tři klíčová práva – jednak má každý právo před podepsáním smlouvy na základní a srozumitelné informace, dále může od úvěrové smlouvy do 14 dnů odstoupit a v neposlední řadě je zde právo předčasného splacení za cenu vyrovnání ztraceného zisku právě tomu, kdo půjčku poskytl.

Částečným řešením současných problémů by mohlo být zpřesnění výpočtu úroků. „Poskytovatelé sazbu počítají různě. Účelem sazby je, aby ten člověk, který si bere úvěr, věděl, co ho to bude stát kompletně za jeden rok. Na tohle se budeme dívat a možná, že přineseme zpřesnění metodiky,“ prohlásila Jourová. I samotní zákazníci některých práv zneužívají

Druhá kampaň se zaměřuje na spotřebitelská práva při nakupování. Upozorňuje například na klamavou reklamu, právo vrátit do 14 dnů zboží koupené on-line či právo na opravu nebo náhradu reklamovaného zboží. „Chceme, aby co nejvíce spotřebitelů znalo svá práva a nebálo se je uplatňovat,“ uvedla Jourová. Pravidla pro vracení zboží nakoupeného v internetových obchodech chce však ministerstvo spravedlnosti zpřísnit. Někteří uživatelé totiž možnost vrátit zboží ve lhůtě 14 dnů bez udání důvodu zneužívají.

V Česku se o ochraně spotřebitelů právě v případě on-line nakupování už nějaký čas mluví. „Proto se v novém zákoně o spotřebním trhu snažíme zlepšit bezpečnost kupujících, aby měli reálnou možnost reklamace těch výrobků, protože to je jeden z největších problémů internetových obchodů,“ řekl ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek (ČSSD). A nová celoevropská nařízení pak přinesou ještě další změny. „Abychom se jako Češi, když si něco kupujeme z Německa nebo Bulharska, mohli spolehnout na to, že budeme mít stejné smluvní podmínky, včetně toho, když vám někdo dodá vadné zboží nebo něco, co jste vůbec nechtěli,“ dodává Jourová.

Kampaň, která stojí evropskou pokladnu přibližně 8 milionů korun, je podle opozice zbytečná. „Spotřebitelé ji nepotřebují. Bude stát spoustu peněz, které by třeba v České republice mohla Evropská unie využít na opravu infrastruktury,“ uvedl ekonomický expert ODS Jan Skopeček. První změny by mohly v rámci unijního práva přijít zhruba za dva roky.

Video Jourová: Spotřebitel není právník a nečte smlouvy, i když by měl
video

Jourová: Spotřebitel není právník a nečte smlouvy, i když by měl

Jourová: Spotřebitel není právník a nečte smlouvy, i když by měl

eko, 24.4.2015

Události: EU chce, aby byli spotřebitelé

Mluvčí ČOI k porušování zákona u spotřebitelských úvěrů

Evropská komise spustí spotřebitelské kampaně

Ministerstvo poučí i středoškolské spotřebitele