Německou železniční dopravu ochromila stávka

Berlín - Ke stávce na německé železnici se v noci připojili strojvůdci osobních vlaků. Nejezdí ani část nákladních spojů. Železniční dopravce Deutsche Bahn (DB) odřekl na dálkových trasách dvě třetiny vlaků. Stávka omezila i spojení Prahy s Berlínem. Vlaky na této trati končí jízdu v Drážďanech, odkud si cestující zvolí náhradní spoj. Protestní akce Odborového svazu strojvůdců má trvat maximálně do pátku. Na provoz na českém území by ale mít vliv neměla.
Zdroj: ČTK/imago stock&people Autor: imago stock&people
Video Stávka omezuje i spojení Prahy s Berlínem
video

Stávka omezuje i spojení Prahy s Berlínem

Stávka omezuje i spojení Prahy s Berlínem

Německá stávka stojí německý průmysl každou minutu 2 miliony korun

  • Stávku svolal Odborový svaz strojvůdců (GDL) kvůli dlouhodobému sporu s vedením DB, mimo jiné o výši mezd a pracovní podmínky.
  • Osobní dopravu bude stávka omezovat do čtvrtečních 21:00. Protestní akce v nákladní dopravě začala už v úterý a potrvá do pátku 09:00

DB zachovají v době stávky zhruba třetinu dálkových spojů a polovinu regionálních vlaků. Přibližně polovina vlaků by měla vyjet také na hojně využívané městské železnici ve velkých městech.

V Česku, na spojích, které provozují České dráhy, podle vedení společnosti nemá dojít k žádným dopadům nebo pouze minimálním. „V Německu se musí čeští cestující připravit na scénář, který znají z řady stávek z loňského podzimu, kdy na nejdůležitější trati mezi Prahou a Hamburkem vlaky dorazí jen do místa, do kterého je obsluhují české posádky, tedy do Drážďan,“ vysvětluje zpravodaj České televize Martin Jonáš.

Stávkuje se i v Hannoveru
Zdroj: ČTK/DPA
Autor: Julian Stratenschulte

Z Drážďan se dostanete náhradním spojením

V Drážďanech sice vlaky končí, ale do cíle se cestující dostanou přestoupením na náhradní spoje. Pokud se někdo vypraví do Berlína, pak musí přestoupit v Drážďaněch a zvolit například náhradní cestu přes Görlitz a Cottbus. Náhradní spojení najdete zde.


Vlaky z Prahy do Berlína a Hamburku budou tedy končit v Drážďanech, spoje opačným směrem budou ze saské metropole vyjíždět. Bez komplikací také na německém území pojedou vlaky zajišťované jiným provozovatelem než DB. Jde například o spojení z Prahy do Mnichova přes Plzeň a Řezno, které zajišťuje společnost Alex, nebo o regionální vlaky z Chebu do Marktredwitzu a Plavna (Plauen) provozované v kooperaci se společností Oberpfalzbahn. 
  
Škody? Až 100 milionů eur

„Stávka způsobila masivní omezení provozu,“ řekl dnes mluvčí DB Achim Stauss. Cestující jsou ale podle něj na situaci připraveni a mnoho jich včas změnilo cestovní plány. To potvrzuje i situace na berlínském hlavním nádraží, kde bylo dnes ráno výrazně méně lidí než obvykle a ani u informačních přepážek DB se netvořily fronty.
  
Svaz německého průmyslu (BDI) ve středu varoval, že stávka může německé ekonomice způsobit škodu až 100 milionů eur (2,75 miliardy korun) denně. Podle BDI stávka způsobí škody zejména v ocelářství, v chemickém a v automobilovém průmyslu, které potřebují zajistit pravidelný odvoz hotových výrobků, aby nemusely zastavit produkci. Železnici přitom nemůže nahradit silniční ani lodní doprava.

V dálkové dopravě bude dnes vypraveno jen 244 vlaků místo běžných 805.


Stávku kritizují i cestující, kterým především výpadky v regionální a městské dopravě komplikují cestu do zaměstnání. Podle průzkumu společnosti YouGov nesouhlasí s postojem strojvůdců 64 procent Němců.

Mluvčí DB zároveň upozornil, že protest strojvůdců tak především poškodil pověst železnice jako spolehlivého dopravního prostředku. „Dnes jsme ztratili mnoho zákazníků, kteří se rozhodli přejít ke konkurenci, například k dálkovým autobusům. Bude velmi obtížné získat je zpět,“ řekl mluvčí.

Svaz GDL se pře s vedením DB od loňského léta a loni na podzim uspořádal už šest stávek. Odbory požadují zvýšení mezd o pět procent a zkrácení pracovní doby z 39 na 38 hodin týdně, zároveň chtějí smluvně stanovit maximální počet odsloužených přesčasů. Svaz GDL navíc žádá, aby při jednání s DB zastupoval kromě strojvůdců i další profesní skupiny, především průvodčí, zaměstnance jídelních vozů a posunovače. Ty dosud zastupují konkurenční odbory EVG.
  
Vedení DB obvinilo odbory, že stávku vyhlásily neodůvodněně. Zástupci GDL údajně odešli od jednacího stolu v okamžiku, kdy už pod předběžnou kolektivní smlouvou byly podpisy představitelů železničního dopravce. „Návrh, který představenstvo drah na konci jednání předložilo, byla čistá provokace,“ uvedl Klaus Weselsky, šéf odborového svazu strojvůdců.

Odbory dávají veškerou zodpovědnost za vyhlášení stávky vedení DB. „Deutsche Bahn zjevně vsadily na zdržovací taktiku. Tvrdí, že pokračují v jednání, odmítají ale přijít s řešením,“ řekl předák svazu GDL Claus Weselsky v televizi ZDF. Podle něj vedení firmy čeká na to, až v létě začne platit nedávno přijatý zákon omezující sílu malých odborových svazů. Ten by do značné míry znemožnil strojvůdcům pokračovat ve stávkách.