Přímá linka do Pekingu odstartuje v září, potvrdil Hamáček

Peking/Šanghaj – Prahu a Peking spojí po prázdninách přímá letecká linka. Potvrdil to šéf Poslanecké sněmovny Jan Hamáček (ČSSD), který do Číny přijel podpořit obchod, investice a turismus. Intenzita vzájemných vztahů se podle něj za poslední rok výrazně posílila. V Pekingu přitom zmínil také otázku dodržování lidských práv.
Video Od září se bude létat z Prahy do Pekingu přímo
video

Od září se bude létat z Prahy do Pekingu přímo

Od září se bude létat z Prahy do Pekingu přímo

20.04.2015 U

Čínská velvyslankyně: Pro Číňany jste brána do zbytku Evropy

Dlouhý: Nevím, jestli jsou velké a časté delegace v Číně to pravé ořechové

Česká ofenziva v Číně pokračuje. Po prezidentovi a ministrovi zahraničí zavítal do Říše středu šéf sněmovny Jan Hamáček (ČSSD). Hlavním cílem cesty je tentokrát Šanghaj, kde se ode dneška až do neděle konají Dny České republiky. S Hamáčkem jede podnikatelská mise čítající 80 zástupců tuzemských firem, státních úřadů a krajů (mimo jiné Doosan Škoda Power, Linet, Moser, Škoda Auto, Škoda Transportation, Zoo Praha nebo Letiště Praha).

Podnikatelé hledají na čínském trhu uplatnění pro produkty z různých sektorů včetně vyspělých technologií – většina firem se zúčastní prestižního průmyslového veletrhu China Shanghai International Technology Fair. A spolupráce by se mohla posílit také v oblasti bankovnictví. „Tři ze čtyř největších čínských bank plánují v Praze otevřít svoje pobočky a mít Prahu jako svoji základnu pro další působení v Evropě. To jsou všechno velmi dobré zprávy jak pro podnikatele, tak pro české občany,“ prohlásil Hamáček.

Zda si linka na sebe vydělá, záleží hlavně na turistech

Kromě podpory obchodu a investic by měly Dny České republiky také povzbudit zájem čínských turistů o Česko. V této souvislosti se hodně čeká od přímé letecké liny Praha–Peking, kterou bude provozovat největší čínský soukromý přepravce Hainan Airlines. Pokud vše půjde hladce, první letadlo odstartuje 22. září. Jestli bude čínský dopravce spolupracovat s ČSA, prý zatím není jasné. O spolupráci má nicméně zájem vládní agentura CzechTourism, jejíž ředitelka Monika Palatková s čínskými aerolinkami jednala.

„Pokud vše půjde tak, jak má, tak v druhé polovině roku bude ta linka létat a já jsem přesvědčen, že si na sebe vydělá,“ prohlásil Hamáček. Výdělečnost spojení Praha–Peking závisí právě na tom, jestli letadla zaplní čínští turisté.

„Přímý let je velmi důležitý, pokud máme nabízet Českou republiku jako samostatnou destinaci. V současnosti využíváme Lufthansu, polské a ruské aerolinie nebo Finnair, což zájezdy do ČR jako jediné destinace prodražuje,“ vysvětlil generální ředitel čínské cestovní kanceláře CYTS Chan Kchuej.

Nejdelší přímé linky z Prahy
Zdroj: ČT24

Aktuálně se z pražského Letiště Václava Havla létá do 138 destinací. Linka do Pekingu se stane druhou nejdelší přímou linkou. Prvenství má zatím jihokorejský Soul, kam létají České aerolinie a Korean Air.

Praha by ráda přilákala další letecké společnosti a otevřela víc dálkových spojů. „Výhledově se nám jako nejzajímavější jeví provozování celoročních linek do severní Ameriky – do New Yorku, Toronta a Chicaga. Vyhodnocujeme také potenciál Vietnamu,“ sdělil mluvčí Českého aeroholdingu Jakub Puchalský. Letištěm Václava Havla v současnosti ročně projde zhruba 11 milionů turistů. V roce 2024 by jich mělo být až o tři miliony víc.

„Nevím, jestli ta metoda, kdy vyjíždí každé dva měsíce ten či onen hejtman s takovou či onakou delegací, je ta nejlepší. Že bychom se měli na Čínu zaměřit a hledat jakoukoliv mezeru na trhu, podporovat naše firmy, to ano. Protože Čína je pořád země, kde je potřeba, aby s tím podnikatelem přišel i představitel státu, neboť tak to je i na druhé straně – i čínští státní představitelé stojí často i za soukromými firmami. To si musíme uvědomit, tuto hru je potřeba hrát,“ říká Vladimír Dlouhý, prezident Hospodářské komory ČR.