Jezdit pořád v novém? Čechům se zalíbil operativní leasing

Praha – Členové České leasingové a finanční asociace loni poskytli svým klientům 135,3 miliardy korun. To je o téměř deset procent víc než v roce 2013. Financování podnikatelských investic úvěry a leasingem stouplo o 14,6 procenta, spotřebitelský segment si připsal 2,9 procenta. Na oblibě roste zejména operativní leasing, který klientům umožní mít v pronájmu neustále novou věc, například auto. To tak narozdíl od leasingu klasického zůstává v majetku pronajímatele.
Zdroj: ČTK/CandyBox Autor: J.M. Guyon - Copyright 2013

Členské firmy ČLFA loni uzavřely přes milion nových leasingových a úvěrových obchodů. 98,35 miliardy bylo určeno na financování firemních investic a provozu; 36,95 miliardy pak na financování zboží a služeb pro domácnosti. Tyto obchody se uskutečnily především formou spotřebitelských úvěrů nebo spotřebitelským leasingem.

Nejvíce kontraktů jako každoročně připadlo na financování automobilů. Na silniční dopravní prostředky poskytli členové asociace 62,93 miliardy korun, z toho 37,07 miliardy bylo určeno na pořízení osobních aut. Prostřednictvím ČLFA tak bylo financováno 41 procenta všech nových osobních aut.

Stále více domácností si pořizuje auto pomocí operativního leasingu, který byl dříve spojován takřka výhradně s firemní klientelou (operativní leasing využívá více než třetina českých podnikatelů). Prostřednictvím operativní leasingu se přitom financují i další dopravní prostředky, jako jsou třeba letadla, lodě nebo vlaky. České aerolinie si touto cestou pronajaly Airbusy A330, soukromý železniční dopravce RegioJet zase nízkopodlažní soupravy.

Klasický leasing už se prakticky neposkytuje

Na chuť začíná operativnímu leasingu přicházet i veřejný sektor. Zkouší ho třeba karlovarská záchranka, jejíž staré sanitky mají najeto bezmála půl milionu kilometrů. Každoročně tak zaplatí 4,5 milionu korun jenom za opravy. Výhodnější je však pro záchrannou službu na korunu přesně vědět, kolik měsíčně zaplatí. Rozhodla se proto využít operativní leasing, při kterém nemusí řešit problémy se závadami nebo nutnými opravami. A tím pádem nevzniknou žádné neočekávané výdaje.

„Náklady budou zhruba stejné, jako kdyby se ta vozidla pořizovala nová. Ale operativní leasing nám zase zaručí to, že budeme mít stále nová vozidla,“ vysvětluje výhody ředitel karlovarské krajské záchranky Roman Sýkora.

Video Události: Čechům se zalíbil operativní leasing
video

Události: Čechům se zalíbil operativní leasing

Události: Čechům se zalíbil operativní leasing

17.04.2015 U

Co všechno lze půjčit

Operativní leasing je dokonce tak populární, že prakticky vytlačil z trhu ten klasický – finanční. „Došlo k zániku klasického leasingu. Většina firem, pokud se rozhodne svůj vozový park financovat nějakou takovouto službou, volí operativní leasing,“ potvrzuje odborník na motorismus Jan Blažek.

Nájemce v takovém případě nemusí platit akontaci (zvýšenou první splátku, která se hradí u finančního leasingu) a v paušálu je zahrnutý veškerý servis a pojištění. Ceny operativního leasingu osobních aut se pohybují od 5500 korun měsíčně výš.

  • Finanční leasing – postupné splácení zakoupené věci; předmět leasingu se stává majetkem nájemce
  • Operativní leasing – krátkodobý či střednědobý pronájem majetku, který i po skončení leasingu zůstává pronajímateli

Modelový příklad toho, komu se operativní leasing vyplatí a komu ne, neexistuje. Je to podobné jako s bydlením – někdo sáhne po hypotéce, jiný dá přednost podnájmu. „Tento produkt je určen spíš pro lidi, kteří nechtějí mít žádné starosti, chtějí mít přesný přehled o tom, co je bude auto stát, a chtějí jezdit v novém a bezpečném autě,“ radí Blažek.

Po měsících splácení ovšem auto zákazníkovi nepatří, a tak ho nemůže třeba prodat a získat zpátky to, co z hodnoty vozu zbylo. Právě na to byli tuzemští motoristé roky zvyklí.

Nekupovat, ale půjčit nebo pronajmout. V Česku se tento trend objevuje čím dál častěji a už zdaleka neplatí jen u aut nebo bytů. Lidé i firmy si půjčují třeba nářadí nebo výbavu pro volný čas jenom po tu dobu, kdy je potřebují.

Pronajmout se dá i kůň. „Bývá to tak, že jednoho koně si pronajmou jeden, dva, někdy i tři lidi, rozdělí si cenu ustájení stejnou částí a mají vyčleněné dny v týdnu, kdy jezdí. Všechno se dá dělit, i náklady na kováře, veterináře,“ popisuje provozovatelka stáje Markéta Jelínková. Měsíční cena se pohybuje řádově v tisícikorunách.