Vysoké valorizace na D47 přišly stavební firmy draho

Praha – Firmy Strabag, Skanska a Dálniční stavby Praha musí podle soudu zaplatit Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) skoro 19 milionů korun za neoprávněné účtování takzvaných valorizací na stavbě dálnice D47. Kvůli promlčení a chybám zaměstnanců ale úřad přišel o 68 milionů korun. Celkem ŘSD podalo kvůli stavbě žaloby za 1,2 miliardy korun a zatím vysoudilo kolem 300 milionů.

U soudu šlo konkrétně o úsek dálnice D47 mezi obcemi Lipník nad Bečvou a Bělotínem. Valorizacemi měly firmy pokrýt meziroční zvýšení nákladů spojených s předpokládaným zdražením stavebního materiálu. ŘSD ale při následné kontrole odevzdaných faktur zjistilo, že si společnosti účtovaly ceny s vyšším valorizačním koeficientem, než na který měly podle platných smluv nárok. Úřad zkontroloval celkem osm staveb na dálnic D47, jež byly dokončeny do roku 2010.

„Rozhodčí soud ve svém nálezu jednoznačně uvedl, že zhotovitel stavby neprováděl valorizaci v souladu se smlouvou o dílo. V rámci sporu se rozhodčí soud zabýval rovněž postupem zaměstnanců ŘSD, kteří zhotovitelům nesprávný způsob valorizace odsouhlasili,“ uvedlo ve zprávě ŘSD. Mluvčí úřadu Jan Rýdl k tomu dodal, že tuto záležitost ohledně zaměstnanců předá ŘSD orgánům činným v trestním řízení.

Video ŘSD: Tyto praktiky se týkaly pouze D47
video

ŘSD: Tyto praktiky se týkaly pouze D47

Současný verdikt rozhodčího soudu při Hospodářské komoře a Agrární komoře odpovídá praxi z předchozích procesů. Celkem podalo ŘSD sedm žalob na neoprávněné navyšování cen o takzvané valorizace na stavbách dálnice D47 v hodnotě 1,2 miliardy korun. Po šesti rozhodnutích vysoudila organizace zhruba 290 milionů včetně úroků z prodlení.

  • "Tyto praktiky, pokud jde o valorizace prací, se týkaly pouze D47. Tato praxe už není možná, a to mimo jiné proto, že Ředitelství silnic a dálnic je prakticky pod trvalou kontrolou svého nadřízeného, tedy ministerstva dopravy, a samozřejmě je také velmi často pod kontrolou Nejvyššího kontrolního úřadu, ministerstva financí, ale například i finančního úřadu," uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Valorizace ale nejsou jediným soudním sporem ŘSD. Se stavebními firmami se soudí také o slevu ve výši 400 milionů korun za dodání nižšího množství oceli do čtyř postavených mostů na dálnici D47. Nejrozsáhlejší spor se však týká zvlnění rychlostní části komunikace, jejíž oprava bude podle úřadu stát několik miliard korun. Spor o vady na zhruba devítikilometrovém úseku dálnice v Ostravě vypukl v roce 2011, kdy ŘSD na poškozených úsecích nechalo provést kontrolní vrty. Podle ŘSD zhotovitel, společnost Eurovia, nedodržel domluvený postup stavby a většina vad vznikla použitím nekvalitního podkladového materiálu. Eurovia to odmítá.