Příprava mýtného tendru může začít

Praha – Vláda schválila harmonogram přípravy soutěže na nového provozovatele mýtného systému. Ministerstvo dopravy tak může začít připravovat technologicky neutrální výběrové řízení, jehož základní parametry má předložit do konce července. Stávající smlouva se společností Kapsch vyprší koncem příštího roku, nový provozovatel by měl mýtný systém spravovat dalších deset let.
Video Příprava mýtného tendru může začít
video

Příprava mýtného tendru může začít

„Pro ministra dopravy je to jasný mandát k tomu, aby mohl pokračovat ve výběrovém řízení,“ prohlásil po jednání vlády její předseda Bohuslav Sobotka (ČSSD). Zároveň doufá, že se podaří splnit všechny uvedené termíny a tím zajistit hladký přechod na nového provozovatele, který z výběrového řízení vzejde.

Harmonogram počítá s vypsáním technologicky neutrální soutěže na jaře 2016. Smlouvu s vítězem by pak měl stát podepsat v září téhož roku. Plán má ale řadu rizik – například nepočítá s tím, že by se někdo z neúspěšných uchazečů odvolal k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Také předpokládá součinnost současného provozovatele, rakouské firmy Kapsch.

„Řekl jsem panu ministrovi, že neznám ve světě situaci, kdy by rozumný hospodář měnil svůj spolehlivý a vyzkoušený mýtný systém. Upozornil jsem ho také, že změna fungujícího systému bude vždy ta nejdražší a nejrizikovější varianta,“ prohlásil Georg Kapsch, majitel rakouské společnosti Kapsch, která mýtný systém nyní provozuje.


Pro případ, že by Kapsch se státem nespolupracoval, plánuje ministerstvo vypsat soutěž, která by nezohledňovala již vybudovanou infrastrukturu. Tím by ovšem byla znehodnocena investice ve výši šesti miliard korun (pět miliard za mýtné brány a miliarda za palubní jednotky).

Propočet ceny zakázky zatím ministerstvo nemá; očekává, že vyjde ze soutěže. „Ale myslím si, že určitě dosáhneme lepšího poměru mezi tím, kolik vybereme z mýta a kolik zaplatíme za provoz,“ prozradil nedávno ministr dopravy Dan Ťok (nestr. za ANO) v rozhovoru pro Týden v politice. Nyní náleží firmě Kapsch a jejím subdodavatelům z vybraného mýtného 18 až 20 procent (loni se vybralo 8,7 miliardy korun, od zahájení provozu pak téměř 58 miliard).

Kromě obav ze zmařené investice si resort dopravy uvědomuje i napjatý časový rozvrh. „Není vyloučen vznik nezbytnosti podmíněně prodloužit smlouvu o službách se stávajícím provozovatelem mýtného systému, a to až do doby řádného dokončení technologicky neutrálního zadávacího řízení,“ doplnil úřad. Ťok chce do diskuse o přípravě zakázky zapojit všechny strany zastoupené ve sněmovně. Pravicová opozice už v minulosti vládu kritizovala za to, že příprava tendru se neustále zpožďuje.

Mýtný systém pokrývá zhruba 1300 kilometrů dálnic a rychlostních silnic a 180 kilometrů silnic první třídy. Jeho provozovatelem je rakouská firma Kapsch, která získala desetiletý kontrakt pro období 2007 až 2016.