Jančura žaluje dráhy. Mají státu vrátit 7 miliard

Praha – České dráhy dostaly nedovolenou státní podporu a peníze by měly vrátit - tak by se dala shrnout žaloba, kterou na dráhy podal majitel soukromé společnosti RegioJet Radim Jančura. Po podniku chce, aby státu vrátil 7 miliard korun, tedy částku, o kterou byl nadhodnocen majetek, takzvaná mrtvá dopravní cesta, kterou v roce 2008 převedly ČD na státní Správu železniční dopravní cesty (SŽDC) za celkových 12 miliard korun.
Zdroj: ČTK Autor: René Fluger, Josef Horázný

Jančura žalobu podpořil pěti posudky, které si nechal k tomuto případu vypracovat. České dráhy ale považují jeho tvrzení za neopodstatněné. „České dráhy postupují s péčí řádného hospodáře a v souladu s platnými právními předpisy,“ reagovaly na dnešní oznámení majitele RegioJetu České dráhy.

Jančurou kritizovaná transakce proběhla v roce 2008, kdy dráhy začaly s převodem majetku a činnosti související s údržbou železničních tratí právě do rukou správy železnic. Šlo zejména o vozidla určená k opravám kolejí, budovy sloužící jako zázemí, depa, dílny nebo administrativní objekty, řekl dnes mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Takzvaná živá dopravní cesta tvořená zaměstnanci, například výpravčí, signalisté nebo závoráři, byla na SŽDC převedena o tři roky později.

„Pokud by chtěly ČD tento majetek prodat běžně na trhu, nezískaly by za něj ani polovinu toho, co nakonec dostaly od státu,“ uvedl Jančura, jehož společnost drahám konkuruje na trase mezi Prahou, Ostravou a slovenskými Košicemi. Podle něj šlo většinou o bezcenné pozemky, komerčně nevyužitelné budovy, v mnoha případech dokonce o ruiny.

České dráhy

Zdroj: ČTK
Autor: Martin Štěrba

Jančura je toho názoru, že majetek nadhodnotila společnost PricewaterhouseCoopers, která znalecký posudek vytvořila těsně před převodem a navíc až poté, co stát na převod majetku vyčlenil právě 12 miliard korun. „Znalec nereflektoval předpisy upravující poskytování veřejné podpory a neprovedl ocenění podle toho, za jakou tržní cenu by bylo majetek skutečně možné prodat,“ uvedla ve zprávě společnost RegioJet, patřící do skupiny Student Agency.

Aktuální spor není jediný, který majitel žlutých vlaků a autobusů proti Českým drahám vede. Dlouhodobě kritizuje chystaný převod nádraží na SŽDC, který rovněž označuje za nedovolenou státní podporu, a požaduje, aby je státní dopravce další státní organizaci předal bezúplatně. České dráhy to ale odmítají, podle nich by porušily povinnost spravovat vlastní majetek s péčí řádného hospodáře. Stejnou stížnost na nedovolenou podporu při převodu tzv. mrtvé dopravní cesty adresoval Jančura už v roce 2010 Evropské komisi. Ta ale po dvou letech šetření zastavila s tím, že pro jeho pokračování nedostala dostatek informací.