Mělo se rekordně stavět. Dopravní projekty se ale zpožďují

Praha – Harmonogram výstavby dopravní infrastruktury se opět nedaří plnit. Jen letos se nestihnou zahájit stavby za 60 miliard korun. Vyplývá to z dokumentu, který zítra předloží vládě ministr dopravy Dan Ťok (nestr. za ANO). V letošním roce přitom měla jít na dopravní stavby rekordní suma.

Předkládat pravidelně harmonogram stavby silnic, železnic a vodních cest nařídil kabinet loni Ťokovu předchůdci Antonínu Prachařovi (ANO). Bývalý ministr čelil kritice, že se stavba zejména silnic a dálnic v Česku prakticky zastavila. Slíbil proto v letech 2014 až 2016 rozjet stavby za více než 230 miliard korun. Opozice už tehdy plán kritizovala jako příliš ambiciózní (více zde).

Aktualizovaná verze harmonogramu počítá s částkou 200 miliard korun. Zahájení značného množství projektů (celkem za zhruba 60 miliard) se navíc přesunulo z letošního roku do toho příštího. Místo původně avizovaných staveb za 114 miliard korun se tak letos začne s výstavbou projektů za necelých 54 miliard korun.

Mezi nejčastější příčiny přesunu patří podle ministerstva dopravy problémy při výkupu pozemků a průtahy ve výběrovém řízení. Ty jsou často způsobeny odvoláváním neúspěšných uchazečů k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. „Pro nás je hlavní, abychom v tom období stihli ty stavby rozjet. Nejde o to, v jakém měsíci přesně,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Video Dopravní projekty se zpožďují, přiznalo ministerstvo
video

Dopravní projekty se zpožďují, přiznalo ministerstvo

„Česká republika bohužel vnímá výstavbu dálniční sítě jako nákladovou položku, zatímco ve světě je vnímána dálniční, silniční a železniční infrastruktura jako přínos,“ podotkl prorektor ČVUT a dopravní expert Petr Moos. V zahraničí je podle něj personální obsazení a management ministerstev mnohem stabilnější než v tuzemsku. „A tak příprava projektů i jejich financování je podstatně snazší a koncepčnější,“ poukázal Moos. Časté střídání tuzemských ministrů (za posledních deset let je ve funkci už jedenáctý) pak vede k tomu, že se neustále obměňují koncepce i lidé, a proto se výstavba zpožďuje.

A právě zpožďování výstavby dopravní infrastruktury bylo jedním z hlavních důvodů, proč bývalý ministr Antonín Prachař úřad opustil. Dohled nad výstavbou silnic a železnic se následně stal hlavním úkolem Dana Ťoka, který vede resort od loňského prosince (více o problémech v resortu dopravy zde).