Výplatní páska dělníka ve Škodovce? O 7 tisíc víc než průměrný plat

Mladá Boleslav – Vždy když se v mladoboleslavské automobilce blíží konec aktuální kolektivní smlouvy, objevují se ty samé zprávy – odbory se s vedením společnosti nedohodly na růstu mezd, hrozí protesty, demonstrují a někdy vstoupí i do stávky. A nejinak je tomu i letos. Přestože zdejší dělníci berou zhruba 34 tisíc korun hrubého, odborům nestačil vedením navrhovaný růst platů o tři procenta a zítřkem počínaje plánují demonstrace.

Průměrný plat byl podle Českého statistického úřadu na konci loňského roku 27 200 korun. Škoda Auto tedy vyplácí svým dělníkům v průměru o skoro 7 tisíc korun více a její zaměstnanci jsou na tom lépe i než v jiných automobilkách. V kolínské TPCA si totiž dělníci přijdou v průměru na 30 500 korun. V nošovické továrně Hyundai je pak dělnický plat ještě o dva tisíce nižší.

Dosavadní kolektivní smlouva v mladoboleslavské Škodovce vypršela na konci března, ale už v půlce měsíce, kdy vrcholila jednání, bylo zřejmé, že společnou řeč vedení společnosti a odbory jen tak nenajdou. Firma nabídla svým zaměstnancům růst tarifních mezd o 3 procenta na dobu jednoho roku, odbory ale přišly s požadavkem 6,5 procenta. Posléze sice ze svých nároků slevily, ale už nezveřejnily, jak velký růst platů si nyní představují.

V půlce března odboráři prohlásili, že jsou připraveni k protestním a stávkovým akcím, minulý týden pak už vyhlásili stávkovou pohotovost a na středu 15. dubna svolali protesty. Zaměstnanci automobilky v Mladé Boleslavi, Vrchlabí i Kvasinách budou tedy zítra pracovat o hodinu méně a ve 13:45 se sejdou k demonstraci na podporu růstu mezd.

Už minulý týden prohlásila mluvčí Škody Auto Jana Bahníková, že firma respektuje právo zaměstnanců na vyjádření názoru, ale důvod pro protest nevidí. „Naším cílem je dohoda, která bude pro zaměstnance motivační a zároveň společnosti Škoda Auto umožní i v budoucnu posílení konkurenceschopnosti, další rozvoj, investice a vytváření nových pracovních míst v České republice,“ řekla.

  • Na něčem se ale odbory a vedení společnosti už dohodly. Každý tarifní zaměstnanec dostane v květnovém výplatním termínu jako součást dubnové mzdy variabilní část bonusu 25 tisíc korun. Včetně fixní části bonusu, vyplácené před letními dovolenými a před Vánoci, tak zaměstnanci celkem dostanou roční bonus asi 60 tisíc korun.

Dosavadní kolektivní smlouva bude platit, dokud se odbory s firmou nedohodnou. Není ale vyloučené, že pokud brzy nedojde k oboustranné shodě, vyhlásí odbory stávku. A podle všeho jsou na ni připravené. „V době přípravy na časově neomezenou stávku budou prováděny akce, které legálně znemožní plynulý chod firmy Škoda,“ uvedl týdeník Škodovácký odborář už na začátku dubna. Z pohledu zvenčí se nicméně zdá, že situace mezi vedením a zaměstnanci se spíše vyostřuje a že dohoda zřejmě není na pořadu dne - podle odborů automobilka svým zaměstnancům vyhrožuje za účast na středeční demonstraci postihem, což vedení společnosti rezolutně odmítá. (čtěte více)

Růst mezd dělníků u Škody Auto
Zdroj: ČT24

Zaměstnanci automobilky mají podporu i šéfa největší odborové organizace v zemi. „Škodovka jako taková je německá společnost s vynikajícími výsledky. V Německu mají minimální mzdu ve výši asi 1500 eur, česká průměrná mzda ve Škodovce nedosahuje ani přepočtu minimální mzdy v Německu. Z tohoto pohledu je to nedůstojné,“ uvedl předseda Českomoravské konfederace odborových svazů Josef Středula. „Jsme v České republice a platy ve Škodě Auto jsou dlouhodobě nad průměrem platů v České republice,“ odpovídá na Středulova slova mluvčí automobilky Josef Baláž.

Vzkaz sociálním partnerům před stávkou

„Kdybychom se vždy dívali jen na současnost a zapomínali na budoucnost, tak dnes není Škoda tam, kde je. Jenom díky tomu, že jsme si vždy na konci sedli ke stolu a našlo se na obou stranách, na straně odborů a podniku, pár rozumných lidí, kteří myslí na budoucnost, tak si myslím, že jsme dosáhli úspěchu,“ konstatoval v České televizi člen představenstva Škoda Auto Bohdan Wojnar.

Škodovka má za sebou nejúspěšnější rok

Samotné automobilce Škoda Auto se loni velmi dařilo. Během této doby totiž zvýšila zisk o 46 procent na 665 milionů eur, tedy na 18,4 miliardy korun. Každý den tak automobilka spadající pod koncern Volkswagen vydělala 50 milionů korun. Svým zákazníkům pak dodala rekordních 1,037 milionu vozů, což představuje téměř 13procentní meziroční nárůst. Škodovka tak poprvé v historii překonala milionovou prodejní hranici.

A úspěšný bude podle všeho i tento rok – automobilka za první tři měsíce letošního roku vyrobila o 7,2 procenta více aut než loni za stejnou dobu. „Nejlepší první čtvrtletí a poprvé více než 100 tisíc prodaných vozů za jeden měsíc jsou dobrým základem pro další vývoj značky. Nicméně očekáváme další náročný rok pro automobilový průmysl. Situace na některých trzích, obzvláště na ruském, zůstává napjatá,“ uvedl člen představenstva Škody za oblast prodeje a marketingu Werner Eichhorn.

Škoda Auto provozuje tři výrobní závody v České republice (Mladá Boleslav, Vrchlabí, Kvasiny), vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku a v Indii většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále také na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Celosvětově zaměstnává přibližně 25 800 pracovníků.

TPCA zatím loňské hospodářské výsledky nezveřejnila, v roce 2013 tam meziročně klesly tržby i zisk shodně o 13 procent. Tržby činily podle auditovaných výsledků 29,8 miliardy korun, zisk před zdaněním 278,1 milionu korun.