Desítkám cestovek chybí záchranný kruh. Nezískaly pojištění

Praha – Skoro 940 cestovních kanceláří letos pojišťovny pojistily proti riziku úpadku. Více než stovka dalších ale certifikát od pojišťovny nedostala, většinou kvůli špatným ekonomickým výsledkům. Některé cestovky o uzavření smlouvy ještě na poslední chvíli jednají.
Zdroj: isifa/Lidové noviny Autor: Jindřich Mynařík
Video Před koupí zájezdu se přesvědčte, že je cestovka pojištěná
video

Před koupí zájezdu se přesvědčte, že je cestovka pojištěná

Před koupí zájezdu se přesvědčte, že je cestovka pojištěná

události, 13.4.2015

Papež: Vždycky hrozí krachy

Certifikát o pojištění je každá cestovní pojišťovna povinná svým zákazníkům ukázat. Bez platné smlouvy totiž nesmí zájezdy vůbec prodávat. „Odmítli jsme pojistit cestovní kanceláře v řádu desítek. Opět se to týká jak těch již existujících, tak nově vznikajících subjektů,“ uvedl Jiří Cívka mluvčí pojišťovny Generali, u které je pojištěno 306 cestovek. „Jedním z kritérií je posouzení finanční situace kanceláře vůči interním směrnicím pojišťovny. U nově vznikajících subjektů pak dostatečný podnikatelský plán, který cestovní kancelář předkládá ministerstvu pro místní rozvoji při žádosti o koncesi,“ dodal mluvčí.

A podobně jsou na tom i ostatní pojišťovny – řádově odmítly desítky cestovních kanceláří. V drtivé většině za tím stojí špatné ekonomické ukazatele. Někdy ale například i nerealistické obchodní plány. Ceny pojistek zůstaly zhruba na loňské úrovni. Cívka připomněl, že pojistné je individuální a odvíjí se mimo jiné od pojistné částky, jejíž minimální výše je v zákoně vyjádřena procenty z budoucích či předešlých tržeb. Pojistnou částku navrhuje cestovní kancelář. „Zákonem stanovené percentuální minimum může být v konečném důsledku nedostatečné a nemusí stačit na pokrytí všech oprávněných nároků v případě úpadku kanceláře,“ podotkl.

Cestovní kanceláře, které skončily s podnikáním
Zdroj: ČT24

Pokud je cestovní kancelář pojištěná, nemusí se klienti obávat, že by zůstali v případě jejího krachu na holičkách. Ani u pojištěné kanceláře nicméně neexistuje stoprocentní záruka, že za zrušenou dovolenou dostane zákazník plné odškodné. „Zatím je ta situace taková, že většina soudů rozhoduje ve prospěch klientů,“ dodává Jan Papež, místopředseda Asociace cestovních kanceláří ČR.

  • „Vždycky hrozí krachy. Cestovní ruch je velmi konkurenční prostředí a při tom počtu 964 cestovních kanceláří je jisté, že některá cestovní kancelář zkrachuje,“ říká Jan Papež z Asociace cestovních kanceláří.

Certifikát by ale lidé neměli požadovat pouze po cestovních kancelářích samotných, ale také po agenturách, u kterých si dovolenou kupují. „Agentura je povinna klienta informovat o tom, kdo je pořadatelem zájezdu a zda je řádně pojištěn pro případ úpadku,“ uvedla Kateřina Petříčková z Asociace českých cestovních kanceláří a agentur. I taková agentura může zkrachovat, nicméně za zájezd jako takový i tak ručí cestovní kancelář.