Na českém nebi je rušno. A s letadly přichází i zisk

Z ranveje odstartovalo jenom za loňský rok na celém světě přes 31 milionů letadel. A provoz houstne i na nebi nad Českem – loni ho křižovalo rekordních 756 tisíc letů. Řízení letového provozu (ŘLP) za rok 2014 vykázalo dosud nejvyšší zisk ve své historii, který se dostal na 536 milionů korun. Čísla vzrostla i přes snížení počtu přeletů přes střední Evropu v důsledku ukrajinské krize.
Video Nad Českem přibývá letadel a s nimi rostou i zisky dispečerů
video

Nad Českem přibývá letadel a s nimi rostou i zisky dispečerů

Nad Českem přibývá letadel a s nimi rostou i zisky dispečerů

události, 8.4.2015

Šéf ŘLP: Do deseti let by se měl provoz nad Evropou zdvojnásobit

V důsledku omezení letecké dopravy nad Ukrajinou po loňském pádu malajsijského letounu se změnil letecký koridor i nad Českou republikou. Letadla častěji létají kratší jižní cestou. Čeští dispečeři odhadují, že kvůli tomuto omezení přišli loni o 85 milionů korun. „Právě využívání kratších letových tras vedlo k tomu, že i přes velký nárůst objemu letového provozu došlo ke zmenšení fakturačních jednotek, tedy zisku, který má ŘLP z přeletu nad českým územím,“ uvedl již dříve mluvčí ŘLP Richard Klíma. „Ten provoz nemizel, ale samozřejmě se posouvá například nad Rumunsko nebo Bulharsko,“ dodává šéf ŘLP Jan Klas.

Další finanční ztráty způsobilo menší využívání českých letišť leteckými dopravci. Poplatky za letové navigační služby tvořily 89 procent příjmů ŘLP, zbytek připadal na komerční činnosti, jako je výcvik dispečerů a posádek letadel v rámci letecké školy ŘLP.

I přes tyto překážky se ale letovému provozu podařilo loni dosáhnout rekordního zisku 536 milionů korun. Mezi příjmy jasně dominují poplatky za přelety nad českým územím, zatímco navádění letadel na přistání tvoří jen 13 procent příjmů. Cena za přelet se odvíjí hlavně od vzdálenosti a hmotnosti letounu. Například Airbus A380 zaplatí za čtyřsetkilometrový přelet okolo devatenácti tisíc korun. Těchto obrovských Airbusů přeletí nad Českem každý den kolem 25. Největšími zákazníky tuzemských dispečerů byly loni německá Lufthansa, Emirates ze Spojených arabských emirátů, Turkish Airlines a Qatar Airlines. Hospodaření firmy vedle toho vylepšil například prodej nevyužívané budovy na pražském Smetanově nábřeží za 210 milionů korun.

Firma koupí nový radarový systém

Mezinárodní předpisy určují, že zisk ŘLP by měl z velké části směřovat do rozvoje letectví. Podle podniku budou proto peníze využity například pro nákup nového radarového systému pro řízení provozu. Toto zařízení, které ŘLP kupuje od francouzského výrobce Thales, vyjde na zhruba miliardu korun. Část peněz ale může jít prostřednictvím takzvaného fondu zakladatele státu. V polovině února například požádalo ministerstvo dopravy vládu o uvolnění sta milionů z tohoto fondu na projekty v rámci rozvoje dopravní infrastruktury.

ŘLP je státním podnikem, který vznikl v lednu 1995. Poskytuje veřejné letecké služby uživatelům vzdušného prostoru České republiky a na letištích Letiště Václava Havla - Praha, Brno - Tuřany, Ostrava - Mošnov a Karlovy Vary.

Černé skříňky dostanou plovák

Poškozená černá skříňka zříceného airbusu Germanwi…Kvůli nedávným leteckým katastrofám včetně pádu letadla Germanwings ve francouzských Alpách se v poslední době změnila i samotná pravidla létání. „To, co je unikátní na letectví, je, že se z každé katastrofy umí poučit a stejně tomu bude i v tomto případě,“ říká generální ředitel Řízení letového provozu Jan Klas. Začalo se debatovat například o tom, že by černé skříňky měly plovák, který by výrazně pomohl při jejich následném hledání v moři. Padají ale i návrhy na to, aby byly skříňky vystřelovací.

Ani nad Českem ale neprobíhají všechny lety bez problému. Přibližně pětkrát do roka se stane, že se pilot nehlásí řídícímu středisku. V takovém případě startují k dopravnímu stroji armádní letadla.