Facebook umožní komunikaci přímo s firmami

Facebook připravuje novinky, které prý výrazně ovlivní trh reklamy. Bude se to týkat například sdílení videa a komentářů. Zároveň si díky chystaným změnám nebudou uživatelé už „jen psát s přáteli, ale budou moci komunikovat přímo se značkami (firmami, internetovými obchody)“, jak uvedl pro Českou televizi ředitel agentury Socialsharks Petr Andrýsek.
Video Facebook: Umožní komunikovat přímo se značkami
video

Facebook: Umožní komunikovat přímo se značkami

Facebook dnes oslovuje obrovskou masu uživatelů: jeden ze sedmi lidí na planetě se k němu alespoň jednou za měsíc připojí. A jen za loňský rok vydělal tolik, že by měl dost peněz, aby postavil nový úsek pražského metra hned čtyřikrát. Nyní chystá průlomové novinky.

Jedna z nich je sdílení videa. V současnosti to funguje tak, že pokud byste se chtěli podívat nebo s někým sdílet video, třeba na profilu nějaké webové stránky, tak musíte vzít celý odkaz a někam ho vložit. Posléze na ten odkaz někdo klikne a dostane se na facebook dané stránky. Nově by to ovšem mělo být tak, jako to například funguje na YouTube, tedy mělo by být možné video vzít a vložit ho rovnou na nějakou stránku.

Další z novinek, která je už ve fázi testování v USA, je sdílení komentářů. Zatím to funguje například na HuffPost. Pokud něco okomentujete na daném serveru, tak se ten samý komentář objeví přímo pod článkem i na stránkách Facebooku.

A lidé, kteří používají sociální sítě prostřednictvím mobilních aplikací, se dočkají také nové možnosti. Denně na celém světě užívá Facebook na 890 milionů lidí, z toho 745 milionů na něj přistupuje právě přes mobilní aplikace. Jednou z nich je i Messenger, tedy možnost posílat si mezi uživateli zprávy. A  právě v tomto případě by měla být možnost nově ho dobrovolně propojit s internetovými obchody.

Pokud tuto možnost označíte, už vám pak obchodní společnost nebude posílat hromadu nevyžádaných mailů, ale napíše přímo do vašich zpráv informaci, že už jste si například objednali nebo že bylo zboží odesláno, prípadně tímto způsobem řešit reklamaci.

„Sociální sítě se čím dál tím více používají jako nástroj pro zákaznickou péči. Je pro mě jednoduché dnes napsat firmě a na něco si postěžovat, ta firma je víc zavázána reagovat. K tomu slouží například aplikace Messenger, díky které lidé více komunikují mezi sebou. Další logický krok je tedy jít i do takových dimenzí, kdy si lze zprávy posílat s uživateli na přímo. A to může nahradit emaily, což je směr, kterým se chce Facebook ubírat,“ konstatuje Petr Andrýsek, ředitel agentury Socialsharks, která se mimo jiné zabývá reklamou na sociálních médiích.

Internetové podnikání vytlačuje tradiční pracovní místa
Zdroj: ČTK/WAVEBREAK

Facebook (FB) se podle něho stává stále více platformou, než sociální sítí. To, že FB uvolnil Messenger jako platformu, znamená, že vývojáři aplikací mohou Messenger integrovat do svých aplikací. A to směřuje k tomu, že se z něho stane vlastně takový obchod s aplikacemi. „Už to nebude o tom, že si píšete s přáteli, ale o tom, že si můžete psát přímo se značkami,“ vysvětluje Andrýsek změnu.

Velkou část příjmu FB, 93 procent, tvoří příjmy z reklamy. Zbytek jsou pak například příjmy z jiných aplikací a různých poplatků. Hlavní potenciál přitom tkví podle Andrýska v datech, které komerční subjekty mohou využívat a efektivně díky nim cílit reklamu na uživatele. „Pro uživatele to znamená lepší zkušenost se sociální sítí související s tím, že tam objevím to, co mě opravdu zajímá a co si chci případně pořídit,“ říká Andrýsek. A dodává, že pořád platí to, že čím více na východ, tím méně se tyhle možnosti využívají.

Už dnes ale uživatelé mohou určovat, jakou reklamu chtějí vidět, a vypínat si konkrétní inzertní nabídky či nabídky konkrétních firem. Stačí kliknout na šedou šipku v pravém horním rohu komerčního sdělení.


Facebook na tabletu
Zdroj: ČTK
Autor: Josef Horázný

Jak uvedl Andrýsek, FB pracuje se všemi daty, které si u určitého uživatele shromáždí. Tedy s těmi, které si vyplní daný člověk na svém profilu nebo podle toho, co na dané síti děláte, na jaké odkazy kliknete, případně podle toho, co označíte, že se vám líbí prostřednictvím tlačítka „I like“. „Facebook pak data používá anonymizovaně, značka tak nemůže cílit přímo na vás, má vás ale zařazené v nějaké anonymizované databázi,“ vysvětluje Andrýsek, že se není potřeba více cílené reklamy bát. Cílem podle něho je, aby sociální síť byla inspirací, tedy místem, kde uživatel najde něco nového, a ne, aby ho to obtěžovalo.

Co když si však uživatel stáhne aplikaci, která mu umožní příjem reklamy ze stránek FB blokovat? "Facebook je výjimečný tím, že hodně uživatelů nepozná, co je reklama a co ne. 

Jeho cílem je, aby uživatel nepoznal, co je reklama, respektive nerozeznal příspěvek od stránky a od přípěvku vašeho kamaráda. Reklama je pak co nejvíce nativní," uzavírá Andrýsek.

Jaké změny Facebook realizuje od nového roku

Jedna z novinek se týká lokalizace: už teď mohou uživatelé oznamovat polohu, kde se nacházejí (např. v oblíbené restauraci či kině), pokud se ale v budoucnu rozhodnou sdílet svou polohu, tak Facebook místo jejich pobytu propojí s reklamou a bude jim nabízet přednostně inzeráty, které s jejich aktuální polohou souvisí. Zobrazí tedy například jídelní lístky okolních restaurací a přednostně také příspěvky přátel, kteří se nacházejí v okolí.

Další změnou je lepší zacílení reklamy - pokud bude uživatel na webu vyhledávat např. televizory, tak se mu na Facebooku zobrazí právě reklamy na televizory. U každé bude nový nástroj, který uživatelům vysvětlí, proč se konkrétní reklama zobrazila. Každý si také bude moci nastavit své zájmy: pokud uživatele zajímá např. elektronika a design, tak se mu budou zobrazovat hlavně reklamy z těchto odvětví. Facebook tuto změnu uživatelům vysvětluje tím, že jim bude ukazovat pouze to, co je opravdu zajímá. Nicméně tento krok souvisí s větším využíváním dat, která firma o uživatelích sbírá. Profitovat z většího zacílení budou především inzerenti.

Facebook také už testuje tlačítko koupit – to má zatím fungovat jen v některých oblastech a uživatelům umožní nakupovat přímo v prostředí sociální sítě.