Češi rekordně utrácejí. A tržby rostou

Praha – Češi více nakupují a tržby obchodníků tak v únoru oproti loňsku poskočily o 6,3 procenta. Podle Českého statistického úřadu je to nejrychlejší tempo růstu od vypuknutí krize v roce 2008. I díky levnějšímu benzinu a naftě si mohli Češi dovolit více utrácet za elektroniku nebo sport.

Kromě prodejců pohonných hmot, kteří si meziročně polepšili o 10,3 procenta, nejvíce vzrostly tržby internetovým obchodníkům (o 25,2 procenta). Menší zájem zákazníků naopak zaznamenali prodejci oblečení a bot (o 1,6 procenta méně).

O víc než pětinu pak stouply tržby prodejnám s elektronikou, zájem byl hlavně o počítače a telefony. „Je vidět, že počítače a telefony jsou stabilním hitem všech nákupů českých domácností. Lidé utrácejí za tyto věci bez ohledu na ekonomickou situaci země,“ komentovala to analytička Raiffeisenbank Helena Horská.

Průměrná česká domácnost ale utratí nejvíce za potraviny - za jídlo zaplatí více než 40 procent ze své měsíční výplaty. „Pozorujeme zvýšený zájem. Zákazníci nakupují zboží podle ceny, ale i podle kvality. A nově se zajímají také o původ zboží a preferují hodně české potraviny,“ říká mluvčí Aholdu Dagmar Krausová. 

Největší růst tržeb
Zdroj: ČT24

Výsledky únorového maloobchodu překonaly odhady trhu, který očekával růst o necelých pět procent. „Ukazuje se, že maloobchod má našlápnuto a spotřebitelé jsou ochotní utrácet výrazně více než před rokem. Tyto výsledky jdou ruku v ruce s tím, jak vypadá struktura růstu ekonomiky – ta se nyní opírá právě o spotřebu domácností. Spotřebitelům hraje do karet nízká inflace, tedy zboží nijak výrazně nezdražuje. A přidává se k tomu růst mezd. Psychologicky lidé vnímají situaci lépe a jsou ochotnější vydat o něco více ze svých peněženek,“ míní analytik Home Creditu Michal Kozub.

„Předchozí rok byl možná mírným zklamáním, co se týče růstu reálných mezd. Ten letošní už by mohl být lepší. Růst mezd by se mohl pohybovat někde kolem dvou tří procent,“ odhaduje analytik společnosti Akcenta Miroslav Novák.

„Nepotravinářské zboží se prodává o 7,9 procenta lépe a potravin kupujeme o 3,2 procenta více. To ukazuje, že roste spotřeba hlavně položek, které nejsou nezbytné. Lidé si více užívají života. Na sport, kulturu a rekreaci vydáváme o 7,7 procenta více než před rokem. Zkrátka – ve společnosti je lepší nálada. Kromě změn na politické scéně k tomu podle mě přispívá i pokles nezaměstnanosti a stabilita cen,“ poznamenal Vladimír Pikora z Next Finance.

„Lidé zůstali otevření vůči utrácení i poté, co pominuly povánoční slevy, tudíž se jedná o dlouhodobější trend,“ je přesvědčen analytik UniCredit Bank Pavel Sobíšek. Meziměsíčně únorové tržby klesly o 0,1 procenta.

Vývoj maloobchodních tržeb v ČR
Zdroj: ČT24/ČSÚ

„Data z maloobchodu naznačují, že v úvodu letošního roku růst ekonomiky nabral obrátky a za celý rok by mohl být vyšší, než se dosud předpokládalo,“ neskrývá optimismus hlavní ekonom Deloitte David Marek. Také podle Jakuba Seidlera z ING Bank se domácí poptávka vyvíjí velmi slibně. Pravděpodobnost, že Česká národní banka bude chtít ještě víc oslabit korunu vůči euru, se proto snižuje.

Dynamiku vývoje tržeb letos ovlivňuje mimo jiné změna metodiky ČSÚ, který od ledna do hlavního ukazatele nezahrnuje údaje za prodej aut. Ty většinou celková čísla zvyšovaly (při započtení prodejů aut by únorový růst maloobchodu činil 7,2 procenta).

Prodej aut v prvním čtvrtletí stoupl o 24 procent

Počet prodaných nových osobních aut se v tuzemsku v prvních třech měsících roku zvýšil o 24 procent na 53 265 vozů. Téměř tři čtvrtiny z toho nakoupily firmy, nebo si je zákazníci pořídili na operativní leasing. Nejprodávanější je tradičně Škoda s podílem skoro 32 procent. Následuje Volkswagen, Hyundai, Ford a Dacia.

Tajemník Svazu dovozců automobilů Pavel Tunkl se domnívá, že automobilovému trhu pomohla především lepší hospodářská situace českých firem a také uvedení nových atraktivních modelů. Za celý rok by si mohly prodeje podle Vojtěcha Opleštila z analytické společnosti PwC připsat nejméně deset procent na rekordních více než 210 000 aut.