NKÚ: Na mýto musí být tendr a stát to nerespektuje

Praha – Stát nerespektuje závěry Nejvyššího kontrolního úřadu, které upozorňují na nevýhodnost výběru mýta a na to, že měl být už dávno vypsaný otevřený tendr na nového provozovatele – tak zní dopis, který poslal premiérovi Bohuslavu Sobotkovi (ČSSD) prezident NKÚ Miroslav Kala. Podle materiálu, který získala Česká televize, vypíše ministr dopravy Dan Ťok (nestraník za ANO) výběrové řízení už v říjnu s tím, že smlouva s novým provozovatelem by měla být podepsána v září 2016, kdy by mělo začít i testování.
Video NKÚ: Na mýto je potřeba vypsat nový tendr
video

NKÚ: Na mýto je potřeba vypsat nový tendr

„Je třeba, aby se Česká republika vyvarovala opakování chyb, na které Nejvyšší kontrolní úřad upozorňuje již od roku 2012, a byla učiněna veškerá opatření, která zabrání opětovnému selhání role státu při nakládání s prostředky veřejných rozpočtů,“ píše se v dopisu Sobotkovi. „I NKÚ se jednoznačně vyjadřuje ve prospěch otevřeného výběrového řízení na nového provozovatele, ve kterém zbytečně neutratíme finanční prostředky,“ reagoval na to premiér, který chce s Kalou o dopisu hovořit už zítra.

„Máme rok 2015 a ministerstvo dopravy tvrdí, že není možné pokračovat otevřeným výběrovým řízením a říká, že se práce budou protahovat až za rok 2017,“ dodává Kala. Dan Ťok ale odmítá, že by jeho ministerstvo chtělo soutěž vypsat až od roku 2017. 

Ministr dopravy už definitivně upustil od varianty, že by pro jistotu jednal se současným provozovatelem firmou Kapsch o prodloužení výběru mýta i po roce 2016 na nezbytně nutnou dobu. Současná podoba návrhu, kterou ponese na vládu, počítá s tím, že výběrové řízení na nového provozovatele mýta bude vypsáno už letos na podzim. Ministerstvo zvolilo tuto variantu i s vědomím rizika, že se soutěž nestihne dokončit, pokud ji někdo napadne. „Doufám, že to nebude ležet někde na ÚOHS, kde by to mohlo dělat problém,“ říká Ťok, který má v tomto ohledu podporu opozice. „Je značné riziko, že se to nestihne, přesto to stát musí zkusit, takže je to dobrý krok,“ prohlásil Zbyněk Stanjura (ODS).

Smlouva s Kapschem se musí změnit

Ministr musí podle plánu také do podzimu vyjednat s Kapschem změnu současné smlouvy. Problém je totiž v tom, že současná smlouva zakazuje do konce roku 2016 zveřejnit detaily o systému. Firma teď nechce kroky ministerstva komentovat. „Já bych měl mít pravděpodobně schůzku i s majitelem Kapsche v nejbližší době,“ uvedl Ťok.

MÝTO V ČESKU

  • Stát v roce 2006 uzavíral s Kapschem jak smlouvu o dodávce, tak i smlouvu o službách.
  • Druhá smlouva obsahovala převod licenčních práv umožňujících systém provozovat a měnit na Kapsch s tím, že Kapsch tato práva státu předá zpět ke dni zániku smlouvy, tedy ke konci roku 2016.
  • Vloni stát za provoz systému společnosti Kapsch a jejím subdodavatelům zaplatil podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) 2,15 miliardy korun z celkového výběru 8,7 miliardy. Důvodem, proč nyní stát s Kapschem o prodloužení smlouvy jedná, je podle Ťoka obava z výpadku příjmů, které z mýtného má.
  • Kapsch v tuzemsku provozuje mýtný systém na zhruba 1300 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a 180 kilometrech silnic první třídy. V Česku je elektronické mýtné od roku 2007.