České aerolinie už jsou definitivně soukromé

Praha – Většinu Českých aerolinií nově vlastní soukromé subjekty. Společnost Travel Service totiž dokončila odkup 34 procent akcií v rámci opce od Korean Air, a stala se tak druhým největším akcionářem. Státu už zůstává v aeroliniích pouze menšinový podíl necelých 20 procent. Během příštích týdnů hodlá Travel Service prověřit hospodaření aerolinek.

Odkupem 34 procent akcií společností Travel Service končí dvouletý proces privatizace národního leteckého dopravce. Začal v roce 2013, kdy se tehdejší vláda Petra Nečase (ODS) rozhodla prodat 44 procent akcií korejské letecké společnosti Korean Air za 67,5 milionu korun. Spolu s tím získali Korejci opci na odkup dalších 34 procent akcií. Tu později převedli právě tuzemskému dopravci Travel Service; transakci v prosinci loňského roku odsouhlasila i Evropská komise (více zde).

Vlastnická struktura aerolinií je nyní následující: 44 procent vlastní Korean Air, 34 procent Travel Service, 19,74 procenta stát prostřednictvím Českého aeroholdingu a 2,26 Česká pojišťovna.

„Během následujících několika týdnů bude Travel Service ze své nové pozice akcionáře zjišťovat skutečný stav v Českých aeroliniích. Z dosud nepotvrzených informací vyplývá pouze to, že od doby podepsání smlouvy s Korean Air poklesl vlastní kapitál společnosti České aerolinie o zhruba 500 milionů korun, čímž se dostal do záporných čísel v řádu stovek milionů korun a kumulovaná ztráta společnosti se přiblížila částce 5,5 miliardy,“ uvedla mluvčí Travel Service Vlaďka Dufková.

Travel Service je největší českou leteckou společností, která od svého vzniku v roce 1997 výrazně expandovala a nyní působí v České republice, na Slovensku, v Maďarsku a v Polsku. Travel Service provozuje charterové lety, pravidelné linky pod obchodní značkou SmartWings a privátní lety kategorie Business Jet.

Podle údajů z roku 2013 má Travel Service asi 1200 zaměstnanců. Provozuje zhruba čtyři desítky letounů, kromě Boeingů 737 jsou to Airbusy A320 a menší Cessna Citation. V roce 2013 zvýšil Travel Service hrubý zisk na skoro 219 milionů korun z předchozích 64 milionů. Tržby vzrostly o více než tři miliardy korun na zhruba 14 miliard.

Travel Service patří do skupiny Unimex Group vlastněné Jiřím Šimáněm a Jaromírem Šmejkalem. Dalšími z významných akcionářů jsou podnikatel Roman Vik a cestovní kancelář Canaria Travel.


Český aeroholding ujistil, že se bude podílet na řízení ČSA v rozsahu odpovídajícím jeho minoritnímu podílu. „Situace ČSA byla v posledních měsících významně stabilizována díky schválení a postupné realizaci restrukturalizačního plánu. Dokončení vstupu Travel Service do ČSA jako druhého soukromého investora pokládáme za potvrzení důvěry ve stabilitu a budoucnost ČSA. Současně věříme, že všichni akcionáři se budou proporcionálně podílet na dalším rozvoji ČSA,“ sdělil mluvčí aeroholdingu Jakub Puchalský.

Problémy s hospodařením a ztráta cestujících

ČSA prodělaly v roce 2013 téměř miliardu korun. Letošní ztrátovou zimní sezonu pak musel státní Český aeroholding sanovat podporou 152 milionů korun. Firma v nadcházející letní sezoně počítá s provozem celkem 17 letounů (ještě v roce 2009 čítal letadlový park ČSA 51 strojů). Hlavní část flotily tvoří devět letadel Airbus A319, dále provozují jeden dálkový A330 a sedm vrtulových ATR.

Špatné hospodářské výsledky způsobují ve firmě značné pnutí. ČSA v rámci restrukturalizace loni na podzim ohlásily masivní propouštění. Pod hrozbou stávky ale nakonec místo tří set zaměstnanců opustila firmu jen polovina – 69 letušek a stevardů, 65 pilotů a 26 administrativních pracovníků. Výměnou za to se management s odbory dohodl, že bude následovat snížení platů (čtěte víc). Ještě na podzim firma hovořila o třetinovém snížení, nakonec však navrhla od února snížit platy o 40 procent. To se odborům sdružujícím letušky a stevardy nelíbí, dokonce podaly na firmu trestní oznámení (čtěte víc).

Kromě toho loni ubyla na pravidelných linkách aeroliniím pětina cestujících. Společnost přepravila 2,27 milionu pasažérů a dalších 722 000 lidí v rámci pronájmu svých letadel jiným společnostem. Méně lidí létalo zejména na linkách do východní Evropy, a to kvůli situaci na Ukrajině a pádu ruského rublu. Právě na východoevropský region se přitom ČSA v posledních letech orientovaly (více zde).

ČSA patří k pěti nejstarším dosud fungujícím leteckým společnostem světa. Starší jsou jen nizozemské aerolinky KLM (založeny 1919; nyní součást konsorcia Air France-KLM), kolumbijská Avianca (1919), australský Qantas (1920) a ruský Aeroflot (1923).