Kontrolou neprošly dvě třetiny autobazarů. Nejvíc se podvádí s tachometry

Praha – Téměř dvě třetiny autobazarů porušují předpisy. Podle kontrol České obchodní inspekce u nabízených aut nesedí především najeté kilometry. Ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek (ČSSD) tvrdí, že v prodeji aut se „stále ve velkém podvádí“. Chce proto, aby se přetáčení kilometrů stalo trestným činem, podobně jako je tomu v Německu nebo USA.
Video Nejvíce se podvádí s tachometry
video

Nejvíce se podvádí s tachometry

Nejvíce se podvádí s tachometry

Téměř dvě třetiny autobazarů porušují podle ČOI předpisy

Fröhlich: Při nákupu ojetiny není od věci poradit se s odborníkem

Přikryl: Problém tu je, ale nelze házet všechny do jednoho pytle

ČOI v posledním čtvrtletí loňského roku zkontrolovala celkem 84 prodejců ojetých aut. Předpisy porušilo 53 z nich, tedy asi 63 procent. Nejhorší výsledky zjistili kontroloři v Moravskoslezském a Olomouckém kraji, kde nedodrželo předpisy 12 ze 13 prodejců. Vzhledem k počtu zjištění a jejich závažnosti bude inspekce v kontrolách pokračovat i letos.

Ředitel ČOI Mojmír Bezecný považuje zjištění za velmi závažná. „Upozorňuji, že s podobnými praktikami se mohou spotřebitelé při koupi ojetého vozu setkat, a pokud nebudou vyžadovat úplné informace předem nebo si jejich pravdivost všemi dostupnými prostředky neověří, mohou koupit mnohem opotřebovanější vůz, než na základě údajů poskytnutých prodávajícím očekávali,“ uvedl Bezecný.

Inspektoři si spolu se soudními znalci už před zahájením kontrol vytipovali v autobazarech i na webových stránkách vozy, u kterých informace budily podezření. Mezi nejčastějšími prohřešky bylo například uvádění nižšího než skutečného počtu najetých kilometrů nebo nabízení bouraných aut, jako by byla nehavarovaná. Například u jednoho vozu Škoda Octavia Combi tachometr ukazoval 138 200 najetých kilometrů. Podle znalců byl přitom stav 335 400 až 347 865 kilometrů, tedy více než dvojnásobek.

Za méně závažné nedostatky inspekce uložila pět pokut za celkových 21 000 korun. V ostatních případech budou pokuty nebo jiná opatření uloženy v rámci dalšího řízení. Za klamavé obchodní praktiky hrozí prodejcům pokuta až 5 milionů korun. Jména konkrétních firem inspektoři nezveřejnili.

Proti nepoctivcům budeme bojovat, slibuje sdružení

Předseda Asociace prodejců použitých automobilů a autobazarů ČR Petr Přikryl se závěrem kontrol souhlasí. „Je to téma, které léta nikdo neřešil. My se o to snažíme a věříme, že v nejbližších dnech nějaká řešení navrhneme. Chceme, aby spotřebitelé neházeli všechny prodejce do jednoho pytle,“ řekl Přikryl. Kontroly prý provádí i sama asociace – v loňském roce na jejich základě nepřijala nebo vyloučila desítky nepoctivých prodejců.

Cílem asociace je podle něj hlavně zajistit nakupujícím rovný a jednoduchý přístup k veškerým informacím o historii vozidla. Sdružení nemá problém ani s návrhem ministra Mládka postihovat přetáčení tachometrů jako trestný čin. „Nechť je to jako v ostatních státech,“ vyzval Přikryl.

V opuštěných areálech parkují často celé roky vraky, jejichž cenu zoufalí prodejci postupně snižují skoro až na hranici poplatku za likvidaci.
Zdroj: ČT24
Autor: Jan Langer

Proti stáčení tachometrů a dalším podvodům chtějí bojovat také velké autobazary. „Celý trh ojetých automobilů je tímto podvodem zcela zdeformovaný, protože stav počítadla ujeté vzdálenosti se stal zcela nedůvěryhodnou veličinou. Problém vidíme i v práci STK, které sice stav tachometru zapisují, ale jeho pravdivost vůbec neprověřují, čímž zmanipulované údaje de facto legalizují,“ upozornila například ředitelka největší tuzemské sítě autobazarů AAA Auto Karolína Topolová. „Návrhy ministerstva dlouhodobě podporujeme. Automafie připravují přetáčením tachometrů české řidiče ročně o miliardy korun,“ dodala.

Další velký prodejce Auto ESA chtěl na svých stránkách zveřejňovat identifikační čísla vozidel (tzv. VIN kódy), která byla odmítnuta k výkupu kvůli stočenému tachometru. Úřad na ochranu osobních údajů to však nepovolil.

Mluvčí ČOI Jiří Fröhlich doporučuje těm, kteří si kupují ojeté auto, internetovou databázi ministerstva dopravy, kde si lze nezávisle ověřit stav tachometru z poslední technické kontroly – a zjistit tak, jestli prodejce ukazatel najetých kilometrů uměle nesnížil (více zde). „Samozřejmě při nákupu vozidel doporučujeme požádat i o asistenci odborníka. Vyplatí se to speciálně tehdy, pokud kupujete dražší vozidlo,“ doplnil mluvčí.