Umíme holandskou kvalitu, ale levněji, přesvědčoval v USA Jurečka

Washington – Ministr zemědělství Marian Jurečka (KDU-ČSL) se ve Spojených státech pokouší zjistit, jak pomoci českým výrobkům na tamní trh. Doprovázejí ho tuzemští podnikatelé. Ti se shodují, že cestu českých potravin na americké regály zatím komplikují odlišné předpisy, nasycenost trhu i málo zkušeností vývozců. Neplatí to snad jen v případě piva.

Není to návštěva, během které by se uzavíraly velké smlouvy. Může však otevřít cestu k tomu, aby se v Americe v příštích letech točilo nejen české pivo, ale i miliony za další potraviny. V současnosti činí podíl Spojených států na našem zemědělském exportu pouze 0,5 procenta. Ministr a činitelé zemědělských firem nyní doufají, že se jim toto číslo podaří zvýšit.

Více než 250 milionů amerických zákazníků je pro české podnikatele velkým lákadlem, zvlášť když jim teď kvůli sankcím odpadly miliony těch ruských. „Já všem říkám, my jsme schopní dodat kvalitu holandskou, německou, francouzskou, ale za podstatně lepší ceny. To je náš benefit,“ nastínil ministr zemědělství Marian Jurečka (KDU-ČSL).

„Výrobky z Evropy mají na americkém trhu dokonce lepší zvuk než místní nebo asijské. Jsou považovány za kvalitní,“ říká Zdeněk Jahoda, majitel firmy Emco, která vyrábí cereální produkty a na americkém trhu už působí. „V principu je to všude stejné. Jde o to najít na trhu nějakou díru, něco, co tam není, nějak zaujmout. Buď zaujmete tím, že jste o 30 procent levnější, nebo odlišní chutí nebo vzhledem,“ radí podnikatel.

Firmy se potýkají s předpisy EU i americkými řetězci

Češi chtějí v Americe sázet nejen na tradiční alkohol, ale i na maso, dětskou výživu nebo sýry. Například jihočeská Madeta tam funguje už několik let. Ráda by vyvážela víc, kvůli pravidlům platným v Evropské unii ale prý nemůže. „Když máme teď začít žádat v Bruselu o vývozní licence na vývoz do Ameriky pro rok 2017, tak je to až urážlivé,“ postěžoval si šéf Madety Milan Teplý.

Naproti tomu Emco nemá s unijními předpisy problém. „V našem segmentu se tohle neřeší. My nemáme žádné problémy s vývozem nebo s nějakými licencemi. Ale není tak jednoduché projít ve Spojených státech přes hranice. Platíme cla, která nejsou vysoká, řádově pět až sedm procent, ale těšíme se, až budou odstraněna,“ uvedl Jahoda v narážce na chystanou obchodní dohodu mezi Evropskou unií a Spojenými státy.

Video Jurečka v USA: Umíme holandskou kvalitu, ale levněji
video

Jurečka v USA: Umíme holandskou kvalitu, ale levněji

Jurečka v USA: Umíme holandskou kvalitu, ale levněji

25.03.2015 U

Jahoda: Výrobky z Evropy mají v Americe lepší zvuk než místní

Také upozornil na skutečnost, že firma musí v Americe získat dodatečné certifikáty, protože místní úřady evropské certifikáty neuznávají. Týká se to třeba bezlepkových výrobků. „Další problém je, že americké řetězce si dělají samy vlastní audity. Walmart nám posílá svoje kontrolory a ti řeší takové věci, které jsme si ani neuměli představit,“ svěřil se Jahoda. Dostat se nicméně s potravinářskými produkty do některého z řetězců je podle něj pro úspěch na americkém trhu zásadní.

Česko má v agrárním obchodu stále zápornou bilanci

Zemědělský obchod mezi oběma zeměmi v posledních letech roste (loni přesáhl 3,2 miliardy korun), ale z USA se do Česka stále dováží zhruba třikrát víc než opačným směrem. Proniknout na vysoce konkurenční trh ve Spojených státech může připomínat nošení dříví do lesa, ale přesto se o to některé firmy chtějí pokusit.

„Chceme, aby obě strany zvítězily. Když posíláme výrobky do České republiky, tak také chceme, aby se výrobky z České republiky dostaly sem. Je důležité, aby z toho měly prospěch obě strany,“ prohlásil Todd Haymore, ministr zemědělství státu Virginie.

České firmy loni do USA vyvezly zemědělské a potravinářské zboží za 806 milionů korun, meziročně o 18 procent víc. Dovoz ze Spojených států se oproti roku 2013 zvýšil dokonce o čtvrtinu na 2,4 miliardy.


Ministr Marian Jurečka (KDU-ČSL) zavítal i na americký venkov
Zdroj: ČT24

K odstranění bariér by v budoucnu mělo dojít, a to díky zmíněné dohodě o volném obchodu mezi Bruselem a Washingtonem. Na obou březích Atlantiku se však tento dokument známý jako Transatlantické obchodní a investiční partnerství (TTIP) rodí pomalu. Česko jej podporuje, jak nedávno na summitu EU potvrdil premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). Eurokomisařka pro obchod Cecilia Malmströmová věří, že se podaří partnerství uzavřít do konce funkčního období prezidenta Baracka Obamy v lednu 2017.

„Fakt, že jsou tady vaše společnosti, je důkazem důležitosti a naléhavosti toho, aby se dohoda o volném obchodu uzavřela a umožnila podnikům v obou zemích, aby rostly a vytvořily pracovní místa,“ míní náměstek amerického ministra obchodu Matthew Murray.

Smlouva má ale v osmadvacítce řadu kritiků – obávají se možného negativního dopadu na vysokou úroveň evropské ochrany spotřebitelů. Odpůrci poukazují například na rizika dovozu geneticky modifikovaných potravin nebo snížení evropských ekologických a potravinářských standardů.