Tradiční italskou značku Pirelli ovládnou Číňani

Milán - Největší čínská chemička China National Chemical Corporation (ChemChina) převezme italského výrobce pneumatik Pirelli. Jeden ze symbolů italského průmyslu tak padne do čínských rukou. Podle zdrojů agentury Reuters se hodnota transakce vyšplhala na 7,1 miliardy eur (195 miliard korun).
Video Symbol italského průmyslu Pirelli patří Číně
video

Symbol italského průmyslu Pirelli patří Číně

Symbol italského průmyslu Pirelli patří Číně

Bříza: Číňané milují značky

V první řadě ChemChina odkoupí více než čtvrtinový podíl, který v Pirelli vlastní italská holdingová firma Camfin. Následně spustí povinnou nabídku na převzetí zbývajících akcií. Čínská společnost získá díky převzetí Pirelli technologie pro výrobu prvotřídních pneumatik, u kterých lze dosahovat vyšších marží. Původně italská firma si pak zajistí lepší přístup na čínský trh.

Navíc zástupci čínského státního podniku ChemChina naznačili, že po dokončení převzetí dojde ke stažení akcií Pirelli z burzy. Generálním ředitelem italského podniku by měl zůstat Marco Tronchetti Provera, který ve firmě pracuje již od roku 1986 a který se v sedmdesátých letech přiženil do rodiny Pirelli.

  • Vznik výrobce gumárenského zboží Pirelli je třeba hledat 143 let nazpátek. V současnosti je pátým největším producentem pneumatik na světě a jejich výhradním dodavatelem pro mistrovství světa formule 1. Firma je známá také díky legendárnímu kalendáři. 

Čínské akvizice v Itálii, ale i celé Evropě se v poslední době rozmáhají. Navíc jim nahrávají i podmínky - ať už slabý kurz eura, nebo známky hospodářského oživení na starém kontinentě, jimž předcházely problémy firem kvůli krizi. „Číňané mají kapitál, Itálie má značky, výrobky a know-how, ale nemá peníze,“ sdělil podle agentury Reuters nejmenovaný bankéř s informacemi o dohodě týkající se převzetí Pirelli. Jenom v Itálii už čínské firmy převzaly například elektrárenské podniky Terna a Snam, dodavatele turbin Ansaldo či výrobce luxusních jachet Ferretti. Čínská centrální banka kromě toho nakoupila menší podíly v největších a nejziskovějších italských firmách obchodovaných na burze.

„Číňané milují značky a pro ně to bude vstup na trhy dál a sami budou mít hrdost na značku, kterou si klidně osvojí,“ konstatuje generální ředitel společnosti Koh-i-noor Vlastislav Bříza.  Podle něho proto zhoršení kvality převeztím firmy nehrozí. Ovšem vyvedení technologií již nevyloučil.

Podrobnosti o dohodě unikly na veřejnost na konci minulého týdne, tedy předtím, než ji v neděli odsouhlasili největší akcionáři Pirelli. Již v pátek stoupla cena akcií Pirelli na milánské burze na 25leté maximum 15,81 eura za jednu. Dnes akcie připsaly zhruba 1,7 procenta.

Zájem Číny o české firmy

A kvůli součástkám Číňané zalovili i v tuzemských vodách. Už přes dva roky jim patří Hořovické železárny Buzuluk Komárov, které vznikly již v 15. století. Třeba budějovický Koh-i-noor ale zvolil opačnou taktiku. Číně podíly neprodá, ačkoliv s ní už roky spolupracuje. Naopak se s ní do budoucna možná úplně rozloučí.

Češi obchodují s Čínou nejvíce ze států střední a východní Evropy. Předstihli i sousední Polsko - ekonomiku téměř třikrát tak velikou. Nejvíc se do Česka dováží výpočetní technika, paměťové přístroje, mobilní telefony a elektrické stroje. Opačným směrem pak nejčastěji mířily elektrická zařízení, přístroje a spotřebiče.

Český zahraniční obchod s Čínou
Zdroj: ČT24

Čína je přitom pro Česko stále důležitější. V uplynulém roce se šesti procenty podílela na celkovém zahraničním obchodu. Dovoz do Česka ale roste rychleji, než vývoz. Schodek obchodní bilance s Čínou je tak stále větší - oproti roku 2013 o jednu pětinu.

Vliv čínských peněz 

Celá řada dříve evropských či amerických firem už má se svými původními kontinenty společné jen kořeny. S přílivem čínského kapitálu se začali měnit nejen jejich vlastníci, ale někdy došlo i na přestěhování výroby do Říše středu. A tady je pár příkladů, kdy došlo k podobnému převzetí kormidla Číňany:

  • švédské automobilky Saab a Volvo
  • britská automobilka MG Rover
  • švýcarská ropná společnost Addax Petroleum
  • podíl v britské bance Barclays
  • podíl ve fotbalovém klubu Inter Milán
  • divize amerického IBM (skupované Lenovem)

Jenom Evropa v období 2009 až 2014 získala z Číny přímý kapitál za 55 miliard dolarů, jak uvedla společnost Baker & McKenzie.