Aeroflot končí s linkou do Karlových Varů

Karlovy Vary – Ruská letecká společnost Aeroflot zruší od dubna lety mezi Karlovými Vary a Moskvou. Poslední letadlo na této trase vzlétne 5. nebo 6. dubna. Uvedl to server E15. Oficiálním důvodem je výrazný úbytek cestujících z Ruska, podle webu však za zrušením letů stojí i konkurenční boj. Aeroflot působil v Karlových Varech od roku 2006, v letní sezoně zajišťoval spojení do Moskvy dvakrát týdně.

Počet cestujících z Ruska loni na karlovarském letišti meziročně klesl o 20 procent; letos očekává letiště propad až o polovinu. V celém Česku pak ruských turistů ubylo meziročně o 13 procent. Odliv podle odborníků souvisí s konfliktem na Ukrajině a pádem rublu, přičemž by mohl dosáhnout až 30 procent (více zde).

Server E15 spekuluje o tom, že za odchodem Aeroflotu možná stojí kromě propadu počtu cestujících i konkurenční boj. Významný zákazník aerolinek, zájezdová firma Biblio Globus, totiž údajně přešel k druhé největší ruské letecké společnosti Transaero. Ta by měla od konce března zprovoznit nové linky na trase z Prahy do Moskvy; na stejné trase přidá nové spoje také tuzemský Travel Service.

„Od konce března končí na lince mezi Prahou a Moskvou monopol ČSA a Aeroflotu a na tuto trasu vstoupí dva noví dopravci, což už se projevuje poklesem cen letenek,“ doplnil letecký publicista Airways.cz Tomáš Hampl.

Podle dohody mezi českou a ruskou vládou mohou mezi Karlovými Vary a Ruskem létat vždy jen jedny aerolinky z každé země. Odcházející Aeroflot by tak mohl nahradit jiný ruský dopravce. Mluvčí karlovarského letiště Radek Zábranský nicméně upozornil, že podobný krok musí schválit ruská vláda, což může trvat až dva roky. Za českou stranu létají z Ruska přímo do Karlových Varů České aerolinie. V létě plánují provozovat tři spoje týdně do Moskvy a jeden do Petrohradu.

Video Hampl: Za odchodem Aeroflotu jsou ekonomické důvody
video

Hampl: Za odchodem Aeroflotu jsou ekonomické důvody

Vlastníkem karlovarského letiště je kraj. Náměstek hejtmana Jakub Pánik (ČSSD) předpokládá, že ohlášený konec linky Aeroflotu a následný výpadek cestujících se citelně dotknou hospodaření letiště. To by letos mělo kvůli ukrajinské krizi skončit po letech ve ztrátě. „Chceme co nejdříve vytvořit skupinu s městem Karlovy Vary a zástupci hotelů a dalších turistických poskytovatelů služeb, která by jasně řekla, které linky jsou pro město a kraj prospěšné. Kraj by pak mohl případně ztrátové linky podpořit,“ nastínil Pánik.

Podle něj podobně přistupuje k financování letiště například Ostrava, která některé linky dotuje. „Turisté ale ve městě utrácejí peníze a dotace se tak ve výsledku vrátí,“ míní náměstek. Zdůraznil, že karlovarské letiště má dostatečné finanční rezervy, aby krátkodobou krizi vyvolanou poklesem počtu cestujících z Ruska překonalo. S poklesem zájmu ruských cestujících se potýká i letiště v Pardubicích (více zde).