Letadla Lufthansy opět nevzlétla

Berlín- Až 94 tisíc cestujících dnes neodletí plánovaným letem německých aerolinek Lufthansa. Dneškem tak pokračuje už třídenní stávka pilotů kvůli sporu o důchodový program. Do dnešní půlnoci bylo zrušeno na 800 vnitrostátních a evropských letů, včetně několika spojů mezi Prahou a Mnichovem i Frankfurtem.

Protesty se dnes nedotkly letů na krátkou a střední vzdálenost od nízkonákladových aerolinek Germanwings a Eurowings, které jsou součástí koncernu Lufthansy. Beze změny dnes zůstaly i mezikontinentální spoje.

Na druhou stranu se stávka projevila na linkách do Česka. Celkem Lufthansa odvolala čtyři páry spojení mezi Prahou a Frankfurtem, první z letů měl pravidelný odlet v 06:50 z Prahy a poslední měl přistát na Letišti Václava Havla ve 22:30. Odvolány jsou také čtyři lety na lince do Mnichova, jsou to spoje odlétající z Prahy ve 13:15 a 20:00 a spoje s příletem na Letiště Václava Havla v 12:30 a 19:20.

Stávku nejvíce pociťuje letiště ve Frankfurtu, které je hlavním přepravním uzlem Lufthansy. Situaci tam dnes odpoledne ještě zhoršila stávka zaměstnanců, kteří odbavují cestující. Od dnešního poledne do 20:00 zastavili nakládání a vykládání letadel menších společností, postiženo je zhruba 80 letů. Protest odbavovacího personálu se stávkou pilotů nijak nesouvisí, odborový svaz Verdi ho svolal v rámci sporu o zvýšení mezd.

Stávka pokračuje už třetí den. V úterý bylo odvoláno na sedm stovek vnitroněmeckých a evropských spojů, včera byly výrazně omezeny mezikontinentální lety. Protest se protáhne nejméně do soboty, kdy bude zrušeno zhruba 70 mezikontinentálních a nákladních letů.

Ilona Ritterová z vedení odborového svazu VC navíc pohrozila, že protestní akce mohou pokračovat ještě déle. „Pokud se pro další stávky rozhodneme, vždy je vyhlásíme se 24hodinovým předstihem,“ ujistila Ritterová. Lufthansa očekává, že celkem stávka postihne na 200 tisíc cestujících. Hospodářské následky protestu dosud nevyčíslila.

V Lufthanse se stávkuje už rok

Odbory stávku zdůvodnily mimo jiné tím, že při jednáních z minulého týdne nebylo dosaženo pokroku ve sporu o program pro předčasný odchod do důchodu. Kromě toho zůstává nedořešeno mnoho dalších tarifních otázek a nejasná je i celková budoucí strategie rozvoje Lufthansy. Ta je největším leteckým dopravcem v Evropě.

Zrušeno má být dnes až 800 letů
Zdroj: ČTK/DPA
Autor: Christoph Schmidt

Spor mezi piloty a vedením Lufthansy o důchodový program trvá už rok. Loni kvůli němu svaz VC uspořádal deset stávek, které podle odhadů aerolinek snížily provozní zisk společnosti o 200 milionů eur (5,5 miliardy korun).

Důchodový program funguje v Lufthanse desítky let a piloti podle něj mohou odejít do předčasného důchodu v 55 letech a firma jim do dovršení zákonného důchodového věku vyplácí část předchozí mzdy. Lufthansa chce nyní věkovou hranici posunout na 59 let. Zdůvodňuje to tím, že ve vysoce konkurenčním prostředí si nemůže dovolit program udržet v současné podobě. Zákonný důchodový věk v Německu je nyní 65 let, postupně by se měl zvýšit na 67 let.

Německá veřejnost ale podle televize n-tv ukazuje stále menší podporu k požadavkům pilotů. Mnoho Němců je přesvědčeno, že požadavky svazu VC jsou přehnané, zejména s ohledem na výši mezd pilotů. Nástupní plat pilotů u Lufthansy činí 55 tisíc eur (1,5 milionu korun) ročně, piloti na vrcholu kariéry vydělávají s příplatky až 255 tisíc eur (sedm milionů korun) ročně. Průměrný plat v Německu činí 41 tisíc eur (1,1 milionu korun) ročně.