Zaměstnanci Škodovky chtějí vyšší mzdy, hrozí stávkou

Mladá Boleslav - Pracovníci mladoboleslavské automobilky Škoda Auto hlásí, že jsou připraveni k protestním a stávkovým akcím. Důvodem je požadavek na výraznější zvyšování mezd. Ve firmě totiž v těchto dnech vrcholí kolektivní vyjednávání, jak uvádí aktuální týdeník tamních odborů Škodovácký odborář. Přestože firma podle posledních informací nabídla růst mezd o 2,6 procenta, odboráři by rádi zaměstnancům přilepšili o 6,5 procenta.

V rámci vyjednávání se zatím podařilo dohodnout bonus za hospodaření firmy v loňském roce, a to konkrétně v rekordní výši 25 tisíc korun. Ještě loni přitom firma vyplácela 16 tisíc.

Jozef Baláž, mluvčí Škoda Auto

„Kolektivní vyjednávání s naším sociálním partnerem stále probíhá. Současná kolektivní smlouva je platná do konce března, takže máme ještě dva týdny na to, abychom dospěli k nějaké konstruktivní dohodě.“


Vyjednávání ve Škodovce

Co se týče tarifních mezd, v minulých kolech vyjednávání navrhlo vedení společnosti odborům jejich růst o 2,6 procenta. Jenže ty to odmítly a následně přišly s návrhem na růst tarifů, který by byl 2,5krát vyšší. A navíc ještě zbývá dohodnout podobu takzvaných flexikont, prostřednictvím kterých zaměstnanci v některých dnech pracují nad limit nebo pod limit své pracovní doby.

Video Boj o mzdy ve Škoda Auto
video

Boj o mzdy ve Škoda Auto

  • Průměrná hrubá mzda v dělnických pozicích ve Škodě Auto je přibližně 34 tisíc korun a nynější dohoda platí do konce března. Kdyby si odbory prosadily požadovaný růst mezd, plat zaměstnanců by vyšplhal zhruba na 36 tisíc.
  • V porovnání s ostatními výrobci aut v tuzemsku na tom nejsou lidé ze Škodovky vůbec špatně. Třeba v kolínské TPCA berou dělníci v průměru 30 500 korun. V nošovické továrně Hyundai ještě asi o dva tisíce méně.
  • Škoda v Česku bez agenturních pracovníků a učňů zaměstnává téměř 24 tisíc lidí.

Petr Korbel, redaktor, časopis Ekonom

„Plat (ve Škoda Auto) je nadprůměrný - mnohem vyšší, než je průměr v českém průmyslu. Vždycky tam dojde na divadlo: firma přichází s nabídkou, kterou odbory označí za směšnou, a přichází s jinou nabídkou. Ale vždy se nakonec domluví.“


Samotné Škodovce se loni velmi dařilo. Během této doby totiž zvýšila zisk o 46 procent na 665 milionů eur, tedy na 18,4 miliardy korun. Svým zákazníkům automobilka pak dodala rekordních 1,037 milionu vozů, což představuje téměř 13procentní meziroční nárůst.