Taxíky Uber musí zmizet z německých ulic, rozhodl soud

Frankfurt nad Mohanem – Alternativní taxislužba Uber a aplikace pro chytré telefony UberPOP je po celém Německu zakázána, rozhodl tamní soud. Za porušení zákazu hrozí pokuta až 250 tisíc eur (6,8 milionu korun), informovala agentura Reuters. Uber se chystá proti rozhodnutí odvolat.

O zákaz služby Uber usilovalo sdružení německých taxislužeb Taxi Deutschland, podle kterého je služba ve skutečnosti nekalá konkurence pro běžné taxikáře, protože řidiči spolupracující s Uberem nemají na provozování taxi koncesi ani neplatí dražší povinné ručení, které je spojeno s provozováním osobní dopravy.

„Litujeme dnešního rozhodnutí soudu ve Frankfurtu nad Mohanem, které zabrání Uberu, aby přispěl k lepší a levnější individuální mobilitě,“ prohlásil generální ředitel Uberu pro Německo Fabien Nestmann. Společnost bude ale i nadále provozovat služby pomocí profesionálních řidičů limuzín a řidičů taxi s licencí. „Neodejdeme z německého trhu, naše služby UberBLACK a UberTAXI zůstávají dnešním rozsudkem nedotčené,“ dodala firma Uber ve svém prohlášení. Společnost vedle toho pracuje na nové alternativní službě pro spolujízdu, která má být v souladu se stávajícími německými zákony.

Aplikace Uber umožňuje zákazníkům, kteří si ji stáhnou do mobilního telefonu, spojit se přímo s registrovanými řidiči, kteří je odvezou na určené místo. Aplikace slouží i jako taxametr a platební nástroj.


Mobilní aplikace Uber
Zdroj: ČTK/imago stock&people

Německý soud už loni na konci srpna vydal ve zrychleném řízení opatření, které zakazovalo fungování Uberu v celém Německu, protože podle něj porušuje zákon o přepravě osob. V září však své předběžné rozhodnutí stáhl po stížnosti právníků Uberu, kteří tvrdili, že není důvod pro zrychlené řízení a že se věc může rozhodnout ve standardním soudním sporu.

Předsedající soudce Joachim Nickel už při soudním slyšení uvedl, že Uber porušuje německé zákony o komerční osobní dopravě, protože jeho řidiči nemají správné licence a svoji činnost provozují bez povolení. Právníci Uberu oponují tím, že jejich služba se nemusí řídit předpisy pro provozovatele taxi, protože působí jako spojení mezi řidičem a klientem. Na to však druhý soudce z tříčlenné poroty, Uwe Eilers, řekl, že v tomto případě by měl nabízet služby zdarma.

Soudu se nelíbí ani samotný podnikatelský model Uberu, který podle něj nemá dostatečné pojištění. „Z hlediska ústavního a evropského práva nelze tento podnikatelský model schválit,“ uvedli soudci.

Uber byl založen v San Francisku v roce 2009 a jeho tržní hodnota se po červnovém zvýšení kapitálu pohybuje kolem 18 miliard dolarů (463 miliard korun). Firma se označuje za službu, která zprostředkovává kontakt mezi řidiči a zákazníky, nikoli za přepravní službu. Přesto přístup Uberu v řadě evropských měst narazil na regulaci trhu s dopravními službami. Soudní řízení ve Frankfurtu nad Mohanem je jedním z více než desítky žalob podaných v posledních měsících na službu v mnoha evropských zemích. Soudy již zakázaly službu ve Francii či ve Španělsku.

Jak je na tom Uber v Česku?

České ministerstvo dopravy letos potvrdilo předchozí rozhodnutí pražského magistrátu, že řidič alternativní taxislužby Uber porušil zákon a udělilo mu pokutu 20 tisíc korun. Ministerstvo rozhodlo, že aplikace Uber není v rozporu se zákonem o silniční dopravě, ale řidiči, kteří aplikaci užívají, musejí tyto zákony dodržovat a pro vozy Uberu platí podobně jako pro jiná vozidla taxi povinnost jezdit s viditelným označením taxi a úředně schváleným taxametrem. Jinak řidiči hrozí pokuta a zákaz činnosti na dva roky. Uber v Česku podniká od loňského léta.